Disse er nominert til Årets kritikk 2021/2022 ⋆ Kontekst
Notis

Disse er nominert til Årets kritikk 2021/2022

Norsk kritikerlag, Festspillene i Bergen (FiB) og Norsk teater- og orkesterforening (NTO) samarbeider om Årets kritikk, en kåring av årets beste kritiske tekst eller radiomanus om utøvende kunstuttrykk. Det vil si feltet teater, musikk eller dans.

Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen torsdag 26. mai, og får et reisestipend på 15 000 kroner.

– Alle de tre tekstene har et bevisst forhold til sin egen samtid. Kritikkene trekker linjer mellom forestillingene og den kulturelle og politiske debatten, sier juryleder Mariken Lauvstad til Kritikerlaget.no

De tre nominerte er:

Elise Dybvig: «Begravelse! Helvede, så stiligt!», publisert i Morgenbladet 09.07.2021

I juryens begrunnelse heter det:

En original, intelligent og særpreget tekst med en unik inngang til ytringsfrihetsdebatten som preget scenekunstfeltet et stykke inn i 2021. Dybvig tar leseren med i Per Inge Torkelsens begravelse og binder sin opplevelse av begravelsen sammen med faglig og filosofisk drøfting av humor, ytringsfrihet og kunstnerisk frihet.

Med respekt, humoristisk brodd og et overskuddspreget språk hever skribenten seg over debattens skyttergraver og klarer på upretensiøst vis å sette fingeren på noe av det ytringsfrihet dypest sett handler om.

Aslak Heika Hætta Bjørn: «Svaret er land», publisert på scenekunst.no 04.02.2022

I begrunnelsen heter det:

«Svaret er land» er en utvidende kritikk som åpner opp den sjangeroverskridende forestillingen Vástadus Eana for lesere uten samisk tilknytning eller særlig kjennskap til samisk kultur. Her kontekstualiseres verket på en måte som gir leseren økt innsikt i forestillingens ulike virkemidler og bedre forståelse for det politiske bakteppet – utfordringene i de samiske områdene i dag.

Med et billedrikt og presist språk bringer Hætta Bjørn oss nær ikke bare reindriften og vidda, men også selve forestillingens særpregede og sjangeroverskridende uttrykk.

Hedda Fredly: «Ulidelig julehvitt», publisert i Dagbladet 10.11.2021

I begrunnelsen heter det: Med skarpe argumenter og spisset penn tar denne kritikken et kraftig oppgjør med det “safe” og kommersielt motiverte juleteatermaskineriet for barn. Med et kompetent blikk, mangfoldsbevissthet og barnet i fokus inkorporerer skribenten både institusjonskritikk og rettighetsproblematikk i anmeldelsen.

Det er sjelden anmeldelser av scenekunst for barn/familieforestillinger når en slik temperatur, men det er både riktig og viktig at det i blant skjer på vegne av en særdeles viktig gruppe kulturkonsumenter.

Juryen er utpekt av arbeidsutvalget i Kritikerlagets seksjon for teater, musikk og dans, med ett medlem foreslått av Festspillene i Bergen, og ett medlem foreslått av NTO.

Juryen har lest kritikker publisert i norskspråklige, redigerte medier i perioden 2. mai 2021 til 25. april 2022.

Juryen har bestått av:
Mariken Lauvstad (juryleder), scenekunstkritiker i Morgenbladet
Grace Tabea Tenga, scenekunstkritiker i Klassekampen og utøvende danser.
Knut Ove Arntzen, kritiker og professor i teatervitenskap, utnevnt av Festspillene i Bergen
Valborg Frøysnes, skuespiller, skribent og teatersjef ved Kilden teater, utnevnt av NTO
Hilde Halvorsrød, musikkritiker, fjorårets vinner.