En god fest med gjengen i verdensrommet
Musikere får spillejobber ved å opptre på VR-fester. Kontekst ble med da Rikke Jansen skapte en hel verden for en siste galaktisk rave.
Det er lørdag kveld og Rikke Jansen skuer utover Unearth – en hel liten verden hun har designet for én fest. Hun ser opp på noen av deltagerne der de flyr over henne, med romskip og hangglidere som Rikke har bygget inn i verdenen.
Dette kunne vært en mørk kjeller, blinkende lys og basstunge høyttalere, men fysiske begrensninger finnes ikke i virtuell virkelighet. Så i stedet: Verdensrommet.
Nedenfor asteroiden vi står på er dansegulvet små og store dammer som stjernehimmelen speiler seg i. Fargetonene blå, lilla og sort dominerer, med neonlysende busker og planter som pulserer i takt med musikken, omgitt av enorme statuer.
Oppjagede breakbeats og dype basser rasler og dunker idet DJ-en Hentalia beveger både digitale og fysiske kropper samtidig. Koblet inn fra stuer og soverom verden over, fra USA til Tyskland til Sverige og Norge.
Noen av danserne er utstyrt med revehaler eller robotfjes, andre er animejenter i lotusposisjon som svever over bakken. Når hva som helst er mulig, er det ikke vits i å holde tilbake.
Likevel:
– Når man bygger fantastiske miljøer kan det likevel være fint å dra inn noen elementer fra virkeligheten, så folk skal ha en formening om hvordan man oppfører seg. Derfor har vi for eksempel bardisker i VR-klubber, selv om det ikke er mulig å drikke, sier Jansen.
Digital klubbscene
Å trå inn i det sosiale nettspillet VRChat er å bli påminnet om hva internett pleide å være. Spillet er like deler kreativ tumleplass, sosialt medie og lekeplass, alt lagt til tusener på tusener med brukerskapte verdener av varierende kvalitet.
Det finnes steder hvor man mater ender ved en elv, steder hvor knisende tolvåringer «bæsjer» bananer ut av hundre meter høye avatarer – og steder hvor man kan gå på et godt gammeldags raveparty som man gjør i Unearth, noe Rikke først sier hun bare «kastet sammen».
– Men når jeg sier «kaste sammen» så er det jo noe som er vanskelig for andre, men som går greit med jobberfaringen min.
Rikke var i mange år designer for spillkarakterer, og har også frilanset innen VR-produksjon. Blant merittene er en digital utgave av Janelle Monáe som ble produsert til en Webby-vinnende musikkopplevelse i VRChat for HBO-serien Lovecraft Country.
Når det kommer til musikk i digitale verdener er det gjerne Fortnite-konserter med Travis Scott og Ariana Grande som skaper overskrifter.
VRChat er åsted for en småskala og vel så vital gjør-det-selv-variant som har vist seg spesielt kompatibel med elektronisk klubbmusikk. Dette er bare én av flere klubbkvelder som foregår denne helgen – VR-raverne holder oversikten gjennom Twitter-kontoen VRC Party Hub hvor de selv på en tilfeldig valgt torsdag kan finne tolv forskjellige fester å logge seg på.
Da Rikke begynte å tilbringe mer tid i VR under pandemien ble ravescenen en mulighet til å finne drum & bass-kveldene hun savnet på klubbene i Oslo.
– Så da jeg fant en DJ i VRChat som kun spilte drum & bass var det dritfett, og jeg innså at jeg hadde ting å bidra med.
Musikkarriere i VR
DJ-en og musikkprodusenten er østerrikeren 10XX. Det startet som et samarbeid – Rikke har bygget ting for ham i VR i flere år – men de har med tiden også blitt kjærester.
10XX startet som DJ i 2009 og jobbet seg opp til å være fast på flere klubber. Da pandemien traff og spillejobbene tørket inn måtte han tenke nytt rundt hvordan han promoterte musikkarrieren sin.
«Takket være VRChat fikk jeg spille på en stor drum & bass-festival.»
Sammen med strømmeplattformen Twitch ble VRChat et sted å opptre og finne et større publikum, og i chatteprogrammet Discord har han bygget et nettsamfunn på 1200 medlemmer.
De fleste rave-deltagerne denne kvelden kommer derfra – trofaste følgere, hvorav flere nå dukker opp på fysiske spillejobber. Der det er veldig sjelden at VR-spillejobber er betalte, ser han effekten ute i den fysiske verden.
– Takket være VRChat fikk jeg også spille på en stor drum & bass-festival i Canada i fjor. Det endret hele retningen min som artist. Jeg har fått flere kontakter og spiller mye mer utenfor hjemlandet mitt.
Der han fortsatt foretrekker de fysiske festene, synes han VRChat har noen unike styrker.
– Det at jeg kan gå ut i publikum og snakke med alle, og oppdage at de alle er fra forskjellige land, er noe du sjelden får på fysiske spillejobber. Når det er over er det vanligvis veldig hektisk, du får et par håndtrykk og high fives, og det er det. Der er VRChat overlegen, det er mye lettere å møte folk her.
Mens han gjør selve DJ-jobben uten VR-briller (kveldens DJ-er streamer via Twitch og synes på store videoskjermer over dansegulvet) er det likevel mye likt med den fysiske varianten.
– Men å lese publikum er åpenbart litt vanskeligere. Det er alltid litt forsinkelse, så du får ikke den umiddelbare reaksjonen med at publikum tar av hvis du gjør noen gærne greier.
– Dette er undergrunnen
VRChat er en vill og leken verden, langt fra megatjenester som Facebook, Instagram og TikTok. Enn så lenge føles det ikke som en plattform hvor brukerne er gruver man kan hente persondata og penger ut av.
Der Rikke jobber med avatarer på heltid og 10XX får fart på musikkarrieren ved hjelp av VRChat er det ikke økonomiske incentiver som er driveren her inne. I stedet er motivasjonen samhold og gleden av å møte fremmede som deler en felles interesse.
Det føles kjapt som å stå på en fysisk fest. Den høye musikken og kakofonien av samtaler som gjør det nødvendig å vende øret mot personen man snakker med for å høre skikkelig.
– Dette er undergrunnen, sier kattepersonen Dermonkey.
Tyskeren har designet rave-verdenens himmel av stjerner og planeter – rommets «skybox».
– VRChat er alt de store selskapene prøver å oppnå, men de kommer ikke til å lykkes fordi alt sammen eksisterer fra før – gratis. De prøver å selge oss noe vi allerede har.
Neonvampyren OhGeezCmon, som har hjulpet Rikke med noe av kodingen av rave-verdenen, er enig. Som så mange andre har han sett Mark Zuckerbergs VR-verdener bli latterliggjort (det anslås at Metas VR/AR-divisjon tapte 13.7 milliarder dollar bare i 2022) mens VRChat for det meste har flydd under radaren. Ikke at et stort gjennombrudd nødvendigvis er noe folk her ønsker seg – økt kommersialisering kan kjapt gå på bekostning av den kreative friheten.
– Når folk snakker om stoda for VR er det alltid Horizon Worlds eller kryptodritten til Decentraland. Men, det er dette som er den mest teknisk kompetente, populære og interessante verdenen. VRChat er ennå en nisje, og jeg håper det forblir sånn i mange år ennå.
Avatar-designer på fulltid
For Rikkes del kan det bli lenge til neste gang hun danser i en verden hun har skapt selv
– Dette er sannsynligvis den siste verdenen jeg lager før jeg legger opp.
Hun ble nylig ansatt på fulltid i et selskap som skaper avatarer for VTubere – en type strømmere og influensere som bruker digitale figurer i stedet for sitt eget ansikt.
Også blant Unearth-deltagerne er det flere som har kjøpt inn Rikkes avatardesign.
– Jeg fikk jobb der i starten av året og stortrives, men det er ikke så mye energi igjen til å gjøre dette på fritiden i tillegg.
Hun avbryter seg selv, snur seg mot dansegulvet og roper:
– Tuuuuuuune!
10XX-bootlegmiksen av 00-tallsklassikeren Baiana har kommet på og hun må bare danse litt, armene i været der hun kaster røde hjerte-emojier i retning dansegulvet. Man er da på rave.
__________________________
Denne artikkelen er produsert med støtte fra stiftelsen Fritt Ord.