Fikk platedrømmen knust av feiltrykket vinyl. Advarer mot useriøse aktører
Simon Gore fikk platedrømmen knust da vinylen han hadde bestilt var av så dårlig kvalitet at den ikke kunne selges. Nå advarer han kolleger mot useriøse aktører.
Simon Gore er en walisisk audiovisuell kunstner som bor og arbeider i Heggedal. Han har gitt ut flere LP-er og kassetter og skulle i år gi ut en ny plate.
– Jeg tok kontakt med det tyske firmaet Master Media Productions (MMP) som ga meg en pris på trykking. Selv om de var hjelpsomme, så var de nølende med å gi meg totalpris på hele opplaget. Jeg fikk kun stykkpris.
Avtalen var 50 prosent på forhånd og resten ved levering.
• Les også: Vår kollektive kulturhukommelse
Testpress med feil – varierer med en halvtone
Når man trykker vinyl er en testpressing som regel inkludert i prisen. Da Simon mottar denne, blir han forskrekket.
– Plata har en feil som gjør at musikkens tonehøyde går opp og ned med nesten en halvtone! Stiften beveger seg omtrent fire millimeter fra høyre til venstre. Det låter fryktelig! Alle testeksemplarene var slik.
MMP nekter å ta ansvar og sier at det ikke er noe problem med DMM (Direct Metal Mastering). De behøver bare å justere pressa, hevder de. (Vil du vite mer om DMM? Sjekk faktaboks.)
– De avkrevde meg 70 euro for ny testpressing, men det hadde jeg ikke råd til. I stedet ga de meg en skriftlig garanti på at denne feilen ikke ville forekomme. Dette godtok jeg.
Se og hør Simons Gores eget opptak av vinylen han mottok fra MMP:
https://www.youtube.com/watch?v=LL2ZD4TT4gY&feature=youtu.be
• Les også: Strømming og vinyl øker – nedlasting og CD synker
Prissjokk og nye feil
Simon hadde betalt inn halvparten av avtalt sum, nemlig 350 euro og ventet at restsummen skulle være den samme da platene kom fra trykkeriet.
– Regningen var på hele 855, 83 euro! De sa at prisen ikke inkluderte trykk av omslag, selv om dette ikke sto nevnt noe sted i den opprinnelige avtalen. Dette gjorde at trykkeriet ble blant de dyreste, og jeg ville aldri valgt dem hvis de hadde sagt dette på forhånd.
Simon måtte punge ut fordi han allerede hadde en avtale med plateselskap og distribusjon. Han stolte på at pressingene var ok, gitt garantien.
– Jeg fikk sjokk da jeg oppdaget at alle platene hadde samme fæle feil som testpressingene, og ikke nok med det: Trykkvaliteten på omslaget var horribel. Det så ut som de hadde trykket det i altfor lav oppløsning. Teksten var utsmurt og med altfor store piksler. Den var nesten ikke leselig. Fargeskalaen stemte ikke med de opprinnelige filene, og de var trolig pakket før blekket var tørt, fordi svart blekk var smurt utover pappesken de var sendt i. Som om ikke det var nok, var omslagene skadet på grunn av dårlig pakking, forteller Simon.
Han og distributøren var enige om at dette produktet ikke kunne selges, på grunn av den dårlige kvaliteten.
• Les også: Markedsfør musikk på nett
Lavt opplag = lav kvalitet?
Etter en lengre og kostbar kommunikasjon med MMP om problemene, uten å komme nærmere noen løsning, hadde ikke Simon lenger tillit til firmaet: Han stolte ikke på at de ville gjøre en bedre jobb med et nytt opplag, derfor ba han om full refusjon.
– Det nektet de! Fordi opplaget var så lavt måtte jeg regne med lav kvalitet, sa de. Dette til tross for at de har «kvalitetsgaranti» på hjemmesidene. Jeg har forsøkt å få reversert overføringen fra banken, men det er for sent.
Resultatet er at Simon har brukt opp hele budsjettet på et opplag som ikke kan selges.
– Denne utgivelsen betyr svært mye for meg. Jeg har lagt ned masse jobb, kjærlighet og omtanke i den, bare for å få den ødelagt av et trykkeri som gjør dårlig jobb og ikke bryr seg, sier Simon, som håper historien hans kan bidra til at andre musikere ikke havner i samme situasjon.
Musikkultur har vært i kontakt med MMP, som sier at de ikke kan uttale seg av juridiske årsaker. De bestrider beskrivelsen av situasjonen.
Simons plate kan for øvrig lastes ned på Bandcamp og heter For Eliane. Den er dedikert Eliane Radigue.
Tips til vinyltrykking
Uavhengig av Simons historie, har vi spurt Andreas Leine Jakobsen i platebutikken Big Dipper om noen tips til vinyltrykking:
• Mastering har alt å si for lyden på sluttproduktet, be masteringsteknikker om å lage egen vinylmaster i høy oppløsning.
• Planlegg utgivelsen i god tid! Det oppstår «alltid» forsinkelser i vinylproduksjon. Ikke book releasefesten før du har plata i hånda.
• Det er forskjell på platetrykkerier og firmaer som jobber på agentbasis for å hente inn oppdrag til trykkeriene. Å gå direkte på trykkeriene kan gi en bedre pris, men trykkeriene er vant til å jobbe med profesjonelle, og vil sjelden gi mye personlig oppfølging og svar på «dumme» spørsmål. Her vil agentfirmaene være bedre. Personlig service og oppfølging er svært viktig for å unngå tabber.
• Be om testpressing! Men husk at det du hører på testpressen, kan være feil som er gjort av den som har kuttet plata. Dette påvirker musikken som var på master. Derfor bør man se bort fra knitring og lignende, det vil forsvinne i den endelige miksen. Bruk gjerne gode hodetelefoner og involver gjerne teknikeren som mastret musikken.
• Skal du utgi musikken kun i Norge? Velg et norsk trykkeri! Spesielt nå som valutasituasjonen er som den er. Skal platene eksporteres ut av landet, kan det være bedre å trykke dem i nærheten av markedet de skal til.