Grammynominert album skulle egentlig ikke vært utgitt
– Romklang på opp mot tjue sekunder åpner opp kreative sluser, sier komponist, sanger og musiker i vokalensemblet Stemmeklang, Kristin Bolstad.
– Det er ikke hver dag man blir nominert til Grammy. Hvordan føles det?
– Hva skal jeg si? Det er fantastisk, men jeg må presisere at vi soler oss i glansen. Det er Morten Lindberg og Lindberg Lyd som er nominert i kategorien Best Immersive Audio Album. For albumet vårt, «Tomba sonora».
– Fortell om Stemmeklang og plateprosjektet.
– Stemmeklang er et vokalensemble på fem personer, nemlig Karoline Dahl Gullberg, Gabrielle Sørensen, Julie Kleive, Linnéa Sundfær Casserly og meg. Alle verkene på albumet er komponert for nettopp dette rommet og den spesielle akustikken der inne. Jeg begynte å komponere der inne i 2009 og plata kom i 2019, så albumet markerer et ti årsjubileum.
– For de som ikke er kjent med stedet; hva er spesielt med Emanuel Vigelands mausoleum?
– Først og fremst er det et gravkammer som er unikt i seg selv. Rommet er stort, hele 800 kvadratmeter. Veggene er dekket med Emanuel Vigelands fresker. I dag er det et museum i tillegg til å være et gravkammer. Selv om rommet er stort, er døren inn veldig lav så du blir nærmest tvunget til å bøye deg, som i respekt, når du går inn. Vel inne må du venne deg til lyset, derfor må du å være der en stund for å oppleve rommet og se freskene.
– Romklangen er på 13-20 sekunder. Det setter store føringer for musikken. Når man komponerer her inne er man i dialog med rommet. Man kan ganske enkelt ikke utelate rommet som også endrer karakter med temperatur, luftfuktighet, hvor mange folk som er inne, osv…
– Hva er Immersive Audio?
– Det betyr «omsluttende lyd». Det vil si musikk tatt opp og mikset i 360 grader, altså såkalt surroundlyd, som på kino. Det passer vårt konsept utmerket.
– Må man kjøpe nytt kinoanlegg for å høre på musikken hjemme?
– Nei da, det funker godt i stereo, for opptakene er veldig gode, men det er klart at har du surround, så får du den dimensjonen som musikken skal ha.
– Jobber dere bare der inne?
– Hehe… Nei vi gjør andre ting og, men for dette verket så blir mausoléet nærmest den sjette utøver. Disse verkene hører hjemme der og det var der vi begynte. Musikken er umulig å fremføre andre steder og den er vanskelig å gjengi i et vanlig opptak.
– Egentlig hadde vi bestemt at det ikke skulle spilles inn. Vi lurte på hvordan musikken ville reagere på å bli tatt ut av rommet. Men når det først skulle gjøres, er Lindberg Lyd og Morten Lindberg den beste til denne type opptak. Derfor tok vi kontakt med dem. Og det fungerte over all forventning.
Hvordan har disse omgivelsene påvirket deg?
– Rommet krever at du tar deg tid og hvis ikke det er mindfulness, så vet ikke jeg.