Han er blant stadig flere lærere som bruker spill i undervisning
– Det kan være like interessant å bruke dataspill til å forankre fag som film, musikk eller bøker.
Når HBO-serien The Last of Us nå er en snakkis er det mye fordi spillet det baserer seg på allerede hadde et prestisjedrama i seg – scener og dialoger er ofte løftet rett ut av spillet. Men der de dramatiske vendepunktene er ivaretatt eller bygget ut, skildres actionsekvensene som utgjør mye av spillet bare unntaksvis. Repetert skyting og sniking som gir mening for en aktiv spiller, vil for en tilskuer kjapt bli monotont.
Hos spillformidlere møtes dette med ulike grader av kreativitet. Et åpenbart eksempel er spillstrømmene på Twitch, hvor et sosialt chatrom skapes rundt fire-fem timer spilling og småprat i fri dressur. I fysisk format finnes alt fra trauste diskusjonspaneler og foredrag via «prøv selv»-dager på biblioteker, museumsutstillinger og Det Andre Teatrets sci-fi-impro basert på det hektiske strategispillet FTL.
Sammen med Jørund Høie Skaug i Kulturtanken er Odins bidrag konseptet spillkino, altså dataspill spilt live på storskjerm (helst kinolerret) med kraftig lyd og, som Odin sier, «bass som napper deg i buksebenet».
– Målet er å overvelde publikum med estetiske grep som gjør at de blir tatt på senga og får en opplevelse de ikke trodde spill kunne gi.
I motsetning til en Twitch-strøm er det målrettet og regissert, med korte og nøye utvalgte strekk fra ulike spill som kommenteres underveis.
Odin fryktet at publikum skulle kjede seg, men så langt har det ikke slått inn.
– Det er noe med å være til stede i det rommet som en gruppe som skaper den endringen. Det er litt relasjonspsykologi, at man retter en felles oppmerksomhet mot et objekt. Og å vite at den som styrer er deltager i salen, at det ikke er et videoopptak.
Spillkinoen blir en fremføring av spillene. Odin føler han leder tilskuernes opplevelse på samme måte som når han jobber som musiker.
– Når jeg synger i en kirke eller et lokale er min jobb er å være bevisst på at lyden klinger på måten jeg ønsker, at jeg har en idé om hva jeg ønsker publikum skal sitte igjen med.
Treffer mange via skolen
Selv om formidleren stort sett spiller, kan salen komme med forslag eller få kontrollen på rundgang. Som da en ung spiller prøvde et kapittel av What Remains of Edith Finch, hvor man styrer en ung mann som sløyer fisk parallelt med å styre dagdrømmene hans – med temmelig makabert utfall.
Hele salen var fjetret, og spillerens ubehag smittet ifølge Odin over på resten.
– Alle skjønte hva som var i ferd med å skje, og den som spilte syntes det ble nifsere og nifsere. Etterpå kunne vi snakke om hva som skjedde.
Kan dette overføres til det bredere samfunnet og den offentlige samtalen? Der skolen er en arena hvor publikum i mindre grad får velge selv tror Odin det er vanskeligere å nå dagens voksne, med mindre han treffer dem gjennom barna deres via et foreldremøte.
– Sitter du der som elev kan jeg overraske deg, sier han.
– Men en 40-åring som bare leser Rogalands Avis og hører på P1? Da er det der jeg må være om personen skal få et positivt forhold til dataspill. Og det tror jeg ikke nødvendigvis er så enkelt. Det er det som er så magisk med skole. Gud, så mange vi treffer.