Prøysenprisen til Bare Egil Band alias Egil Hegerberg
Teskjekjerringprisen og Alf Prøysens ærespris også delt ut.
I over 20 år har NOPA (Norsk forening for komponister og tekstforfattere) delt ut Prøysenprisene, for å hedre norske komponister og tekstforfattere for innsats innen musikk, visekunst eller diktning.
I år har NOPA samarbeidet med Norsk Barne- og Ungdomsbokforfattere, Norsk Viseforum og Prøysehuset om prisene, som ble delt ut på konserten Prøysen tel by`n i kulturkirken Jakob, Oslo, på Prøysens dødsdag 23. november.
Årets prisvinnere er:
Teskjekjerringprisen: Runa Bergsmo
Om vinneren sier juryen blant annet at Bergsmo får prisen «for sitt kunstneriske arbeid for barn i alle aldere. Som musiker, komponist og tekstforfatter har hun siden 2001 gledet utallige barn med nære, varme, morsomme og spennende konserter og forestillinger.
Prøysen er ikke redd for de store følelsene. Det er ikke årets prisvinner heller.
I sine tekster er hun opptatt av finne balansen i det å ha det vondt og godt. Det gjelder å lete etter ord og tanker som gjør en forskjell. En sang kan gjøre en forskjell. Den kan gå under huden og gjøre deg glad eller gi trøst. Den kan få deg til å smile, selv når du er trist. Noen later som de er glade hele tida. Det trenger vi ikke. Det gjelder å vite at det er greit å være sint og trøtt. Det er hva man gjør med det som er viktig. Og litt humor skader aldri.
Årets prisvinner er en erfaren cellist og studerte cello i Oslo, og i Maastricht i Nederland, Hun arbeider med ulike utrykk og musikksjangere og spiller alt fra barokk via klassisk musikk til samtidsmusikk og sjangeroverskridende musikk.
Prisvinneren viser stor bredde i produksjonen sin. Hennes arbeid strekker seg fra musikkverksteder for fireåringer, barnehagekonserter, forestillinger for hele familier og turneer i skolen. I 2017 ga Spell Musikk ut CDen, Du store mamelukk. I oktober 2020 kom albumet Kræsj i mamelukken, på plateselskapet Euridice Turn Left. Samtidig ga hun ut boka Kræsj i mamelukken, med sangtekster og historien Saras blå verden.»
Prøysenprisen: Bare Egil Band alias Egil Hegerberg
Juryens begrunnelse: «Prisvinneren lager bemerkelsesverdige sanger. Disse sangene handler om smått og stort, smått spesielt, og har sterke surrealistiske trekk. De framføres også på bemerkelsesverdig måte, med særegen diksjon og stemmebruk.
Språket er i en helt egen klasse. Vinneren bruker klisjeer som ingen andre, gjerne politikerspråk, byråkratspråk, reklamespråk, strør dem ut på overraskende steder, dyrker dem skamløst og holder dem fram. Vi gjenkjenner dem, ler av dem, gremmes over dem, danser til dem. På paradoksalt vis utfordres vårt eget forhold til klisjeer i språk og musikk.
Det er unikt, det er originalt, det er insisterende. Det er morsomt, det er spinnvilt og til dels irriterende. Det ligner ikke noe annet du har hørt.»
Alf Prøysens Ærespris 2021: Finn Kalvik
I sin begrunnelse sier juryen blant annet at vinneren «har en stemme, en fortelleregenskap, og et unikt gitarspill som er vanskelig å finne like i dag. Han har også en meloditeft og en varme i formidlingen av hans meget gode låter, som har gitt oss så mye gjennom så mange år.
Han er og har vært en viktig del av vise- og poptradisjonen i Norge. Som eksempel kan nevnes albumet “Kom ut kom fram» der han har vist en egen evne til å virkelig å stå som en helt unik artist. Hans første innspilling av låten “Måken” er noe av det vakreste som er utgitt av norsk musikk, og det er noe usentimentalt og varmt og ekte over alt han gjør.
I tillegg til å skrive egne sangtekster er han kjent for å ha løftet frem andres poesi. Hans nære samarbeid med Inger Hagerup har blitt en del av den nasjonale sangskatten, der han satte melodi til Hagerups dikt. Hav og himmel kinn mot kinn er gjenskaper både lyden og lukten av sommer.»
Årets jury har vært: Morten Abel, Kari Bremnes og Liv Tora Gulbrandsen, NBU