Høye publikumstall for jazzfestivalene
Det har vært en het jazzsommer. Både Kongsberg Jazzfestival og Moldejazz kan fortelle om publikumsrekorder.
Musikkultur har henta inn publikumstallene fra et knippe store festivaler over hele landet, og jevnt over har det vært en god festivalsommer. For de fleste. I Kongsberg har jazzfestivalen vært den best besøkte i festivalens 54-årige historie, fortelles det i en pressemelding. Kongsberg Jazzfestival solgte over 38 000 billetter, og slår dermed den forrige publikumsrekorden fra 2016. Årsaken er, ifølge ledelsen, et bredt program, store trekkplastre og full klaff med været.
• Les også: Festivaler året rundt
Moldejazz: – Kommersiell og kunstnerisk suksess
I Molde sitter en svært fornøyd festivalsjef etter å ha lagt bak seg et Moldejazz med vel 28 000 solgte billetter. Et rekordår for billettinntekter og antall solgte billetter siden 2009, som ofte blir omtalt som et svært bra år for Moldejazz. Da var Leonard Cohen rosinen i pølsa.
– Det gledelige i år er at det har vært jevnt besøk på mange konserter. Hele programmet har slått veldig godt an, forteller festivalsjef Hans-Olav Solli på telefon.
For sjøl om han er opptatt av billettsalg, er kunstnerisk suksess vel så høyt oppe på agendaen.
– Og kunstnerisk suksess hadde vi i år! Ikke minst med Maria Schneider som Artist in Residence. Ingenting er bedre enn å ha en folkefest uten å gå på kompromiss med kvaliteten, sier Solli.
Han mener festivalen nå er inne i et godt spor, etter å ha slitt både med økonomi og profil.
– Men det finnes ingen laurbær å hvile på i denne bransjen, understreker han.
En annen festival det har gått bra for denne sommeren, er Øyafestivalen, som hadde solgt ut billettene før festivalstart i forrige uke.
• Les også: Lager ny kammermusikkfest i Sandefjord
Rekordår for Festspillene i Nord-Norge
Også Festspillene i Nord-Norge har solgt flere billetter enn noensinne, med cirka 30 000 publikummere og en totalomsetning på 2,5 millioner kroner.
– Tidenes beste festspill! Kunstnerisk, økonomisk og organisatorisk har det vært stor suksess, konkluderer direktør Maria Utsi på Festspillenes nettsider.
Et av de mer underholdende grepene festivalen tok i år, var å sperre forskere og gjester inne i et tomt butikklokale. De slapp ikke ut før de hadde kommet med konkrete forslag til hvordan Nord-Norge kan skape en bærekraftig framtid i, for og fra landsdelen.
• Les også: Studentdrevet festival er blitt eget fag
Betydelig nedgang for Notodden Bluesfestival
To av festivalene det ikke har gått så godt for er Notodden Bluesfestival og Slottsfjellfestivalen. Til bluesfestivalen ble det i år solgt 17 500 billetter, en nedgang fra 24 000 solgte i fjor.
– Jeg veit ikke hva det skyldes. Jeg driver og klør meg i huet over hva som skjedde. Dette blir en del av evalueringa vår. Det er nok et sett av årsaker. Bookinga var tilsynelatende veldig bra, sier festivalsjef og daglig leder Jostein Forsberg på telefon fra Notodden.
– Og dere hadde godt vær, som de fleste har hatt i år?
– Ja, så vi har ikke noe å skylde på. Dette er litt overraskende. Vi har gjort de samme tinga som før, og har hatt god pressedekning på artistene, forteller Forsberg.
Det totale besøket på Notodden Bluesfestival var på rundt 30 000. Dette inkluderer gratisarrangementer.
Les portrettintervju med Jostein Forsberg her.
Slottsfjell har færre besøkende
Også Slottsfjellfestivalen har slitt i år, slik media har referert tidligere i sommer. Presseansvarlig Sarah Winona Sortland forteller om et besøk på i overkant av 9000 torsdag og fredag, og i overkant av 10 000 lørdag. Dette er cirkatall som inkluderer frivillige. Festivalen måtte på forhånd senke forventningene til billettsalget, etter at forhåndssalget var dårlig.
– Besøkstallet ble som vi hadde estimert etter at vi hadde nedskalert ambisjonene. Vi er veldig fornøyde, med tanke på den økte konkurransen i dette markedet, forteller Sarah Winona Sortland på telefon.
– Vi er også veldig fornøyde med gjennomføringa av årets festival, legger hun til.
Sortland tror ikke det gode været har noe å si for antall forhåndsolgte billetter, men at det kan ha betydning for hvor mange som kjøper billetter når festivalen først er i gang.
– For etternølere kan det ha noe å si, men dette er vanskelig å måle. Det generelle salget under festivalen kan nok også gå bedre når det er godt vær. Folk kommer kanskje litt tidligere, og trenger kanskje mer å drikke.
• Les også: Fire øvingsdager før festival