Jan Lothe Eriksen: Hva er målsettingen med Spellemann? ⋆ Kontekst
Ønsker virkelig Spellemann at prisen skal forsvinne i fokus på seertall og medieoppmerksomhet, spør Jan Lothe Eriksen. Foto:Portrettfoto: Even Finsrud
Kommentar

Jan Lothe Eriksen: Hva er målsettingen med Spellemann?

Årets Spellemann-utdeling fortsetter å høste kritikk for sin spredte utdeling, etter Marthe Valles og prismottaker Tønes’ kritikk tidligere denne uken.

Er det bare meg, eller er det flere som synes det blir mye fokus på markedsføring og markedstenkning, og lite fokus på bransjemøtet for artistene og bransjefolkene oppi denne debatten?

For hva er målsettingen med Spellemann?

Er det virkelig Spellemann sitt ønske at den årlige feiringen av våre fremste artister, musikanter og bransjefolk – på tvers av alle sjangere – skal forsvinne i fokus på seertall og medieoppmerksomhet?

Skulle vært en selvfølge

Jeg gidder ikke lenger se Spellemann på TV slik formen på det nå er blitt. Og jeg følger heller ikke NRKs trafikk- og musikksendinger.

Å spille norsk musikk en uke trekkes frem som noe fantastisk. Om NRK hadde oppfylt sin rolle som norsk allmennkringkaster hadde ikke dette vært noe å slå seg på brystet for. En grundig norskandel med bredde – og da mener jeg BREDDE – skulle være en selvfølge for alle NRKs kanaler. Det skulle ikke være noe man trengte en Spellemann-uke for å få til.

Men en årlig fest for hele den vide og fantastiske bredden av det yrende norske musikklivet hadde vært noe.

På Spellemann sin nettside står å lese: «Spellemannprisens mål er å hedre, inspirere og motivere alle musikere og styrke samholdet i musikkmiljøet, på tvers av sjangre.»

Dette oppnås ikke ved å invitere enkeltprismottakere til et lokalkontor under en «Trafikk og musikk-sending» for å bli overrasket med en prisoverlevering mens de andre nominerte er spredd over hele landet. Det blir ikke feiring, samhold og sjangerbrede møter av slikt.

Må jo interessere sponsorene

Målsettingen med Spellemann gjengitt ovenfor kommer før målsettingen «Gjennom et stjernespekket show presenteres et utvalg av det store mangfoldet som finnes innen norsk musikkliv.»

Å følge opp formålet om inspirasjon, motivasjon og samhold på tvers av sjangere må jo også være av interesse for sponsorene Gramo og TONO, og for samarbeidspartnerne GramArt, NOPA, CREO?

Eller..?

Innlegget ble først publisert på Jan Lothe Eriksens Facebookside. Det er gjengitt med forfatters tillatelse.

Eriksen som er daglig leder i Safemuse, medlem i Gramos kontrollkomite og styreleder i Samspill International Music Network, understreker også at innlegget har han skrevet som privatperson.