– Det smerter å se at musikalene fylles av utøvere som ikke kan faget
Godt kvalifiserte utøvere med utdanning og erfaring skal ikke brukes som «krykker» for dem som castes uten trening, skriver Musikkteaterforum i Creos styreleder Christoffer Mæland.
De siste ukene har både utøvere og publikum diskutert kjendiscasting i norske musikaler. Musikkteaterforum i Creo stiller seg bak den berettigede kritikken og oppfordrer produsenter til å ta innover seg tilbakemeldingene de får.
Scenekvelder lanserte for en tid tilbake rollebesetningen i høstens storproduksjon, «Jesus Christ Superstar», med blant andre Aksel Hennie. Da de øvrige hovedrolleinnehaverne ble avslørt, lot ikke kritikken vente på seg. Utøvere ser med skuffelse på at nok en musikal fylles med folk som ikke har utdanning eller særlig erfaring innen musikalfaget.
Musikkteaterforum i Creo reagerer på den vedvarende trenden i musikal-Norge hvor produsentene hanker inn kjente fjes heller enn å satse på folk med utdanning, trening og erfaring i musikalens disipliner. Vi vil understreke at Scenekvelder ikke er alene om dette, og at dette også er en utfordring i andre privatteatre, og i de offentlige teatrene, men sjelden har vi sett et så grovt eksempel av det som kalles «stuntcasting» som castingen av «Jesus Christ Superstar».
Undergraver sjangerens egenverdi
Debatten handler ikke om at musikalutøvere føler at jobber tas fra dem. Den handler heller ikke om enkeltindividene som er castet i rollene. La det være klart: Produsenter, regissører og teatersjefer – både i det private og det offentlige – har sin fulle rett til å hyre folka de selv mener er best i en rolle. Kunstnerne som Scenekvelder har hanket inn til «Jesus Christ Superstar», er noen av de dyktigste utøverne innen sine felt. Men her er kjernen i problemet: sine felt.
Musikkteatermiljøet i Norge er i stor vekst, og Musikkteaterforum vet at norske musikkteaterutøvere har stor faglig integritet og respekt for faget sitt. Derfor smerter det å se, gang på gang, at musikalene, arbeidsplassene, fylles med utøvere som er dyktige i andre felt, men ikke nødvendigvis i dette. Det er ikke sikkert man får den uvurderlige, tverrfaglige kompetansen som trengs i musikal fra en KHIO-utdannet skuespiller eller en popartist.
For oss er dette å undergrave sjangerens egenverdi. Musikal er en kompleks og vanskelig sjanger, hvor skuespiller-, sang- og danseteknikk skal kombineres i ett. Å ha erfaring fra bare én (eller ingen) av disiplinene er gjerne ikke nok for å levere et scenisk produkt av høy kvalitet. Ved å gang på gang hyre inn folk uten denne erfaringen, undergraver man musikalbransjens fagkompetanse, og vi mener også at produsentene ender med å forringe musikkteater som sjanger og kunstform.
En bjørnetjeneste
Er det faktisk slik at produsentene ikke får solgt billetter uten kjendisenes navn på plakaten? Trenger de medieoppslagene og talkshow-besøkene? Dette er iallfall de store spørsmålene fra mange av oss som jobber i bransjen. Vi mener at publikum kommer til å komme om produktet er bra. Den store frykten er at stuntcasting senker kvaliteten på musikalene og på sikt vil drive publikum bort fra sjangeren.
Produsentene risikerer altså å gjøre seg selv, og bransjen, en bjørnetjeneste med denne praksisen. For øvrig er det flere som påpeker at praksisen med stuntcasting ikke er på langt nær like omfattende i våre naboland. Store produsenter på musikalfeltet sitter dessuten på den gylne muligheten til å skape sine egne musikal-kjendiser, dersom kjendisperspektivet faktisk er så viktig. Men da må man satse på de dyktige musikalartistene.
De som produserer har makten
Når det videre uttales ting som «det er folk med utdanning i ensemblet», understreker dette problemet. Det kan ikke være slik at godt kvalifiserte, kompetente og dyktige utøvere, med utdanning og erfaring, skal brukes som «krykker» for dem som castes uten trening.
Det finnes oss kjent ingen andre bransjer hvor de mest kompetente står i bakgrunnen, mens arbeidsplassene fylles opp av ansatte som ikke har riktig kvalitet. Og, som flere har uttrykt det i sosiale medier de siste ukene: Det å synge en av historiens vanskeligere musikaler dag etter dag handler ikke om artisteri, men trening, og det kan potensielt medføre varige skader dersom man prøver å stunte slike krevende roller uten riktig skolering.
Det er ingen rett å få roller, og det er de som produserer som har makten, men Musikkteaterforums ønske og klare oppfordring er: Bruk den makten til å hyre de beste folkene, ikke de beste navnene for markedsføringas skyld.
Vi ønsker uansett Scenekvelder og alle de involverte i «Jesus Christ Superstar» tvi tvi i høst, vi takker for at det satses på og produseres musikal, og så håper vi at neste produksjon oser mer av musikal enn av kjendiser.
Scenekvelder ønsker ikke å svare på kritikken i dette innlegget.