Jørn Dalchow: – Bruk koronatida til å forberede neste kapittel, slik at du ikke er like sårbar ved neste korsvei
Mange musikere kan for lite om det musikalske økosystemet de lever i. Det er blitt særlig tydelig gjennom koronakrisa, mener Jørn Dalchow. Nå har bransjeveteranen lansert bok, for å heve kunnskapsnivået.
Dalchow er en av ringrevene i norsk musikkbransje, og er daglig leder for både plateselskapet og musikkforlaget daWorks.
– Jeg har skrevet på boka A&R guru – Artistutvikling siden 2006, fordi behovet for en guide på områder som imageutvikling, forretning, økonomi, rettighetsbilde og karrierebygging, har vært der hele tida.
Dalchow ga ut boka Hjelp, jeg er i popbransjen! i 2004, og er også engasjert av Universitetet i Tromsø.
– Der har jeg vært med å utvikle studiemodulene Kulturprosjektledelse og Musikkartistutvikling. Dette arbeidet ble stammen til boka. Mye av materialet er gjennomført med studentene.
• Les også: Øving for viderekomne – tips til en god øveøkt
Korona ble siste dytten
Dalchow forteller at arbeidet med studiemodulen til Universitetet i Tromsø ga hele bokprosjektet vind i seilene.
– Og så kom koronaen og ytterligere tydeliggjorde viktigheten av å for eksempel kjenne til fordeler og ulemper ved de forskjellige måtene å organisere seg på. De som hadde fått med seg at det ble rimeligere å etablere at aksjeselskap for noen år siden og følgelig gjorde det, kunne nå permittere seg selv og få dagpenger. Det vanlige og enkleste blant musikere er enkeltpersonforetak, men det er mange som nå opplever at det ikke gir samme sikkerhet.
• Les også: Hvordan skaffe en sponsor? Her er sponsorsjefens tips til kulturlivet
– Bruk koronatida til å forberede det som kommer
Dalchow anbefaler alle å bruke tida godt under koronaen.
– Det vil ta tid før den vanlige hverdagen er tilbake. Først må alt normaliseres, og deretter må folk våge å gå på konserter igjen. Bruk denne tida til å forberede neste kapittel, slik at du ikke er like sårbar ved neste korsvei. Det kan være noe så enkelt som å oppdatere TONO- og GRAMO-registreringene dine, oppfordrer Dalchow.
– Hvilke sider ved bransjen er det musikere kan minst om?
– Det er det klassiske: Økonomi! Jeg kjenner kun et fåtall musikere som har god oversikt over regnskap og økonomi. Det handler om å jobbe for at pengestrømmen kommer din vei. I dag er det nesten ingen som kan leve av én ting, alle må sørge for mange små bekker som renner i sin retning, sier Dalchow.
• Les også: Hvordan strømme best mulig hjemmefra?
Dalchows 12 tips til utøvere og opphavere
Følgende tips har Dalchow tidligere presentert på Facebook:
1. Gå gjennom alle verkene dine på TONO. Sjekk om noe ikke er registrert, om titler må rettes, om opphavere og fordeling er korrekt, registrere manglende konsertrapporter.
2. Gå gjennom alle innspillinger du deltar på og/eller eier hos GRAMO. Sjekk om noe ikke er registrert, om titler må rettes, om oppførte utøvere og produsenter er korrekte, og utøverkategori og produsentfordeling er korrekt (sistnevnte i forbindelse med avtaler der flere skal motta produsentvederlag).
3. Gå over dine medlemskap og forvaltningsavtaler: Er det noe du har oversett, steder du burde hatt avtale eller medlemskap? (For eksempel vederlagsorganisasjoner som TONO/GRAMO, interesseorganisasjoner som GramArt/Creo, IFPI/Fono, Musikkforleggerne, NOPA/Norsk Komponistforening).
4. Søknadsskriving: Det er mange søknadsfrister utover våren til forskjellige tilskuddsordninger innenfor musikkfeltet. Ta deg god tid, les og følg søknadskravene.
5. Oppdatere dine profiler: Om du ikke har tilgang på dine Spotify- og Apple Music-profiler, så be om tilgang. Har du ikke YouTube-kanal, så opprett dette. Om du ikke har verifisert Official Artist Channel, så be om dette. Oppdater alle profilene dine med bilder, biografi, spillelister, videoer, få tilgang til Songkick for konsertlistinger på blant annet Spotify, og søk om Canvas på Spotify.
6. Oppdatere hjemmesiden din.
7. Oppdatere profiler du har i sosiale medier.
8. Skriv ny musikk.
9. Gjennomføre co-writes med andre på Skype, FaceTime og Google Hangouts.
10. Jobbe med nye produksjoner/innspillinger.
11. Kunnskapsoppdatering: Det finnes utrolig mye interessant musikkbransjekunnskap å få med seg online. Se alle videoene på Spotify for Artists, hør podkaster, se videoer på YouTube, eller les bøker om temaer du bør bli mer oppdatert på.
12. Karriereplanlegging: Lag en plan med målsettinger, aktiviteter, samarbeidspartnere/støtteapparat, avtaler, framdriftstidsplan med milepæler, imageutvikling, publikumsbygging og budsjett/finansiering for de neste to-tre årene.