Klarinettfikseren har hele verden som kunder
Verdens beste bassklarinettister sender sine instrumenter til et verksted på Majorstua i Oslo.
Her befinner det seg nemlig en person med ettertraktet og sjelden kompetanse.
– Det er nesten blitt et stort problem, sier klarinettreparatør Eric LeClerc og ler.
– Da jeg opprettet min egen Facebook-profil tidligere i år, gjenopptok jeg kontakten med flere gamle venner og kunder. Jeg ble også med i mange lukkede Facebook-samfunn som diskuterer klarinettrelaterte spørsmål. Det har resultert i at enda flere tar kontakt for å få utført vedlikehold og reparasjoner på instrumentet sitt. For eksempel fikk jeg kontakt med en gammel kollega i USA, hvis elev gjerne ville få laget et spesielt rør.
LeClerc er en av Europas, for ikke å si verdens, mest fremtredende og kunnskapsrike klarinettspesialister, med spesialkompetanse på bassklarinetter, bassetthorn og kontrabassklarinett. Han jobber for firmaet Joars Korpsservice.
• Les også: Nisjens verksted
Høyt nivå blant klarinettister
– Nivået på amatørklarinettister er også blitt meget høyt de senere årene. I likhet med de profesjonelle kjøper de seg instrumenter som koster mye penger og da krever de tilsvarende vedlikehold.
• Les også: Ikke verneverdig nok
LeClerc startet sin karriere hos nå nedlagte LeBlanc og fortsatte hos Buffet Crampon, før han endte opp i Norge i 1996.
– Jeg var heldig og kom på banen midt i et generasjonsskifte blant klarinettister i flere symfoniorkestre. Derfor fikk jeg fort et stort nettverk som jeg fortsatt nyter godt av. Jeg har kunder fra Sverige, Tyskland, England, Japan og Kina, for å nevne noen. For eksempel skal den anerkjente kinesisk/canadiske førsteklarinettisten i Beijing Symphony Orchestra, Colin Liu, komme til Oslo for å se på instrument. Nesten 20 prosent av mine kunder er utenlandske.
Teksten fortsetter under bildet.
Facebook – plattform for diskusjon og timeavtale
Fra å sitte isolert i små miljøer, har klarinettistene dannet egne, globale forum på Facebook.
• Les også: Trøtt av treblås? Vi tester synth-sax
– Nå spiller det nesten ingen rolle hvor man sitter. For eksempel stiller folk som har ansvar for prøvespill, spørsmål og gir tips om repertoar i spesielle fora. Forumet har ingen reell avgjørende rolle, men her kan man komme med innspill og tanker. Man får innblikk i repertoaret i orkestre i for eksempel Øst-Europa, som tenker ganske annerledes enn oss. Slikt er interessant, sier LeClerc.
Mange avtaler med internasjonale musikere blir gjort via Facebook.
– De er på turné og kommer når de kommer. Da må jeg være parat. Søndag som mandag. Jeg kan ikke være syk, eller reise på ferie. Men dette er en livsstil og jeg opplever ikke det som stress. Heller som en glede og inspirasjon.
Teksten fortsetter under bildet.
Trenger å utdanne flere
Ettersom LeClerc kjenner de fleste musikere og produsenter innen faget personlig, sitter han midt i strømmen når det gjelder tekniske nyvinninger.
– Det hender jeg får prototyper på for eksempel nye munnstykker og gir tilbakemeldinger på dem, forteller han.
Siden repertoar og ikke minst kammertone er litt forskjellig fra kontinent til kontinent, er utfordringene mange.
– Amerikanere stemmer i 440 Hz og spiller gjerne i svære haller, mens vi spiller i 442 Hz og i mindre rom. Tyskerne stemmer så høyt som i 445 Hz, og alle har forskjellige idealer. Alt dette påvirker instrumentets klang og intonasjon, og dette må jeg være bevisst på, forklarer LeClerc.
• Les også: Endelig rekrutteres det pianostemmere
Yamaha utførte for noen år siden en undersøkelse blant spesialistreparatører på treblås.
– De fant ut at gjennomsnittsalderen på reparatøren i dag er på over 50 år. Det betyr at vi må rekruttere og utdanne dem som kommer etter oss.