Kontratenorens barbariske fortid har skapt en unik mannsstemme
Daniel Sæther synger en stemme som få andre kan, og som har rot i en av musikkens mørkeste tradisjoner.
– Det er mye info i selve notematerialet og det er også grundig beskrevet i flere historiske kilder om hvordan klangen var på den tiden.
Stort tolkningsrom
Men det var ikke bare én måte å synge på – det var lokale, regionale stiler som også gjorde seg gjeldende.
– Forholdet mellom tekst og musikk, påvirkning fra den etter hvert svært populære italienske operaen og de italienske sangerne gjør det vanskelig å enes om en stil.
– I dag, grunnet eksempelvis innspillinger, favoriseres «en» klang til fordel for et rikere spekter av vokale klanger. Det er synd, men det er jo håp for at mangfoldet i dette forandrer seg etter hvert, sier Sæther.
Vi kan heller ikke vite helt hvordan man forholdt seg til notematerialet på den tiden. Å tolke materialet er i seg selv en stor studie.
– Hvor frie var man? Hvor mye improviserte de? Vi vet at improvisasjon var en del at uttrykket, men på hvilken måte? Lekte de seg med musikken mye? Det kan hende at vi er for bokstavtro i dag. Vi bør våge å gå utenfor rammene og kanskje se på materialet med nye innfallsvinkler.
– Hvordan arter kontratenorklangen seg opp mot tilsvarende kvinnestemmer i samme register?
– Det er klart at mye av det som var skrevet for kastratsangere blir i dag sunget av kvinnelige alter eller mezzosopraner. Men fremveksten av kontratenorer som synger kastratrepertoaret er voksende.
På nittitallet gjorde man et forsøk på å gi folk et inntrykk av hvordan klangen til en kastratsanger på 1700 tallet var.
Under innspillingen av filmen Farinelli om kastratsangeren Carlo Broschi, som levde fra 1705 til 1782, ble stemmen hans satt sammen av at den polske sopranen Ewa Malas-Godlewska og den amerikanske kontratenoren Derek Lee Ragin.
De to sang de samme stykkene, før stemmene ble satt sammen digitalt.
En løsning
Da interessen for tidligmusikk økte her i landet på 60- 70-tallet, ble kontratenoren gjenoppdaget. I Norge var det avdøde Carl Høgset som lenge bar tradisjonen alene.
For Sæther ble det å synge kontratenor en løsning på en utfordring etter stemmeskiftet.
– For meg var det litt tungt å komme i stemmeskiftet. Jeg hadde et stort register over flere oktaver som guttesopran og sang Allegris Miserere som har en berømt høy C. Etter stemmeskiftet endret de fysiske forutsetningene seg og jeg satt igjen med én oktav. Det var tøft. Identiteten var knyttet til sangen.
– Hva slags register er vanlig for en kontratenor?
– Mitt register har høyde omtrent som en alt, det vil si opp til tostrøken F. Men siden jeg også har mannlig brystklang, så kommer jeg ned til liten C og litt til. Mange lurer på om det er slitsomt å synge i falsett, men jeg har trent på det så mye at for meg er det mer slitsomt å synge i barytonregister. Det er falsett som er sangstemmen min.
Om å komponere for kontratenorer
– Det er ikke annerledes å skrive for kontratenor enn å skrive for en alt eller mezzosopran, sier komponist Gisle Kverndokk som blant annet har skrevet musikk til Sæther.
– Det er omtrent det samme stemmefaget, men mezzosopraner har ofte et litt høyere register enn kontratenorer.
Kverndokk mener at utfordringen ligger mer i det stemmedramatiske.
– Det spennende med kontratenorer er når man skriver musikkdramatikk og skal utforske den sceniske karakteren. Hva slags karakter er det? Skal man utforske det androgyne, for eksempel?
Sæther mener det har vært en stor glede å få et nytt repertoar, skrevet for stemmefaget hans.
– Musikken ivaretar fagets kvaliteter, men også utvikler det og fornyer repertoaret til glede for meg som utøver og forhåpentligvis også publikum, sier Sæther.