Kulturminister i 191 dager: – Jeg har verdens beste jobb ⋆ Kontekst
Anette Trettebergstuen smilende i en rød sofa
– Det har vært altoppslukende, sier kulturminister Anette Trettebergstuen om sin første tid som kulturminister. Her ble hun imidlertid distrahert av sine to rådgivere som lekeslåss. Foto:Brand Barstein
Intervju

Kulturministeren vil at folk er rause med russen. Men russemusikk …

Anette Trettebergstuen om sitt første halve år som statsråd, sin egen russetid og hvorfor sceneteknikere gjorde så sterkt inntrykk.

– Er det noe annet du vil si?

– Jeg har verdens beste jobb. Men hvis noen tror at å være kulturminister bare er gøy, så er det ikke sånn.

Slik var avslutningen på de femten minuttene og trettisju sekundene Kontekst hadde med kulturminister Anette Trettebergstuen på kontoret hennes i Grubbegata. Hun var, som hun ofte er, kledd i gråtoner. De hadde ryddet for anledningen.

Siden forrige gang Kontekst var på dette kontoret, har det vært en ny pandemivinter, strømkrise og krig.

Les også: – Du kan kalle meg Anette

Statsråden fikk kritikk for håndteringen av koronatiltakene. Å møte kulturlivet i denne tiden, var ikke særskilt gøy.

Hun har også vært – om man skal bruke Instagramprofilen hennes som bevis – overalt. Et bilde av henne med skuespiller Kristen Stewart under Oscar-utdelingen vakte oppsikt.

Er det fortsatt greit å kalle deg Anette?

– Ja.

– Ja, så fint. Det er greit å vite at du ikke har blitt høy på pæra siden sist.

– (til rådgivere) Nei, har jeg det?

– (rådgiver) Nei.

– Det svaret kom litt for kjapt!

[latter]

– Du har vært kulturminister i 191 dager eller 52.3 % av et år. Hvordan har det vært?

– Det har vært altoppslukende. Sist gang vi snakket sammen, helt i starten, ante vi fred og ingen fare. Vi visste ikke at omikron var rett rundt hjørnet, at strømprisene skulle skape krise, og vi forutså ikke at Russland skulle gå til krig.

– Det har vært en alvorlig tid, med masse utfordringer. Men det har vært veldig givende å få lov til å ha denne jobben også gjennom krisen.

– Er det noe spesifikt som peker seg ut som spesielt utfordrende?

– Det er klart at vi hadde håpet at det ikke ble aktuelt med akutte krisetiltak som nedstenging gjennom vinteren. Og fordi vi måtte ta opp igjen kompensasjon- og stimuleringsordninger, så måtte vi selvfølgelig love det vi gjorde i opposisjon, som var å forbedre de ordningene. Og det å endre på forskrifter og lover, og sende til stortinget og ESA tar tid.

– Det var heller ikke noe gøy å snakke med og lytte til kulturlivet som var hardt prøvet fra før, som var drittlei og som havnet i en ny runde nedstengning.

Sterkt møte med sceneteknikere

– Er det noen møter eller personer som har gitt et spesielt inntrykk?

– Gjennom krisen møtte jeg folk hver eneste dag som hadde helt særegne situasjoner, og som ga et spesielt inntrykk. Men jeg vil kanskje trekke frem Magnus Boyd og folkene hans, sceneteknikere. De har ikke en spesiell synlig rolle.

«Vi trenger å få sosiale medier bedre regulert, slik at det blir mindre skummelt å være der.»

– Når folk flest går på konsert, tenker de ikke på alt arbeidet med å rigge lys og lyd og få alt til å fungere. De som ikke har jobbet på flere år, og som fremdeles ikke har kommet tilbake igjen, for det er først nå at de store stjernene kommer til landet. Det ga et veldig, veldig sterkt inntrykk.

– Sett at det kommer en ny variant til høsten, er man nå godt nok forberedt?

– Man har sett for seg at man må håndtere nye pandemier, men ikke nødvendigvis ny koronavariant – bank i bordet. I det tilfellet har regjeringen skissert opp ulike restriksjoner som utløser ulike tiltak.

– Og det er viktig at vi også har fått nedfelt at restriksjoner skal lages i samarbeid med bransjerådene. At dersom det kommer nye tiltak, så vil man slippe for eksempel fastmonterte og ikke-fastmonterte kirkebenker og at Oslo Spektrum ikke kan ha flere folk enn Parkteatret.

Ingen generell fordømmelse av russelåter

– Du er også russens kulturminister. Hva sto det på kortet ditt?

– Ha-ha. Nå skal vi se om du catcher det. Det sto «they won’t take me to the vet, I’m obviously not their favourite pet» … husker du hvor det kommer fra?

– Er det en musikal?

– Mnei.

– Ehh.

– Det er Phoebe i Friends som synger.

– Smelly cat!

– Ja, det er Smelly cat. Jeg vet ikke helt hvorfor det ble det.

– Hadde du en god russetid?

– Jeg snakket faktisk med resten av regjeringen da vi spiste lunsj i sted at jeg var altfor skikkelig, så jeg festet ikke noe særlig. Jeg var for opptatt av karakterer. Ja-ja.

Det er forskjell på å ha russ som døgner i en rundkjøring utenfor og en buss med millionanlegg på tunet»

– Har du en oppfordring til russens kulturelle utfoldelser?

– Å! Ja! Nei … skal jeg? Ehh, kanskje … jeg vil bare si … at det finnes så utrolig mye bra funky musikk der ute … som ikke går under definisjonen russesanger. Men ingen fordømmelse av russesanger sånn generelt.

– … men litt?

– Nei, men kan de ikke også høre på noe … nei, nå begynner jeg å bevege meg på tynn grunn her.

– Men pass på hverandre. De folkene fortjener en skikkelig fest etter to år med pandemi, og det bør de få, men pass på hverandre.

– Bør naboer og folk i tettbygde strøk være litt rausere med russen hva gjelder lydnivå av den grunn?

– Det kommer litt an på da. Det er forskjell på å ha russ som døgner i en rundkjøring utenfor og en buss med millionanlegg på tunet. Men jeg tror at folk forstår at ungdom som har vært ensomme og fratatt mye av ungdomstiden fortjener en skikkelig fest. Alt innenfor rimelighetens grenser.

Jobber med Facebook-retningslinjer

– Du er en aktiv kulturminister i sosiale medier – det virker som om det er dokumentasjon av alt du gjør. Føler du at det blir for mye eller er det en del av pakken?

– Det er interessant å reflektere over det. Det er bare sånn det er blitt. Ting skal jo ut på sosiale medier – det er bare sånn det er.

– For sist snakket vi om «big tech» og restriksjoner. Men du bruker det særdeles aktivt?

– Ja, jeg mener ikke at vi skal logge av. Det er urealistisk. Facebook og Instagram har kommet for å bli og de er viktige deler av folks liv. Ikke minst som kommunikasjonskanaler.

Anette møtte Facebook-varsleren Frances Haugen i mars. Kulturministeren har engasjert seg i sosiale mediegigantenes samfunnsansvar. Foto:Privat

– Vi må være realistiske, ikke oppfordre folk til ikke å dele, men vi trenger å få plattformene bedre regulert, slik at det blir mindre skummelt å være der.

– Samtidig er det kanskje grenser for hva dere kan gjøre av reguleringer?

– Ja, derfor følger vi nå flere spor. Både aktivt opp mot EU, på nordisk nivå og så har vi opprettet et dialogforum mellom tech-selskapene og norske mediehus. Det er veldig interessant å følge med på.

Veldig, veldig kort om Forsvarets musikk

– Forrige gang avsluttet vi med å snakke om Forsvarets musikk, og du lovte å se på hva som kan gjøres i det nye statsbudsjettet. Det har nå blitt levert et krav om 15 millioner ekstra i år for drift av Forsvarets musikk. Har du en kommentar til det?

– Det er fortsatt en av de tingene vi ser på.