Marked for musikk: Å teste ut forestillinger for barn – foran barna (og voksne)
– Jeg er overbevist om at all musikk kan spilles for barn. Man må bare være flink til å spille for barn.
Man spiller for de konserten er laget for
Marked for musikk har to program:
– Det er ett dagsprogram med ferdige produksjoner, der vi viser ca. 30 minutter av hver. Disse produksjonene er som regel tilrettelagt for en spesifikk ung målgruppe, og ofte produsert i samarbeid med en regissør, produsent eller i samarbeid med DKS.
I tillegg er det et mer uformelt program som kalles Spot on.
– Der vises smakebiter av ideer og prosjekter som er under arbeid. Her vises en musikalsk smakebit av et gitt prosjekt etterfulgt av en sofasamtale med en programleder.
Marked for musikk legger vekt på at artistene skal få fremført sine produksjoner for et relevant publikum.
– For å kunne vurdere hvordan et mulig publikum responderer, så rekrutterer vi barn og unge til å se på alle forestillingene. Man spiller altså ikke kun for voksne delegater, men for de konserten er laget for.
Helseth forteller at arrangørene som kommer på Marked for musikk, kan mye om hva barn liker.
– Men det er barna sitter med fasiten og innimellom blir man overrasket. Det er både lærerikt å observere den responsen og viktig å inkludere barn og unge i prosessen. Barn og ungdom har også andre viktige roller i arrangementet, som både bloggere, konferansierer og kulturverter.
God sjanse for spillejobb
I snitt får mellom 60 og 70 prosent av de som vise frem sin konsert spillejobber og turneer etter å ha deltatt på Marked for musikk.
– Da er det ofte snakk DKS-turneer eller konserter på festivaler eller kulturhus, forteller Helseth.
I 2021 ble det innført et nytt tilbud som en del av festivalprogrammet: Fagdøgn for musikere.
– Fagdøgnet er et samarbeid mellom Marked for musikk, Musikkontoret ØKS (Østafjeldske Kompetansenter), Kulturtanken og Creo. Det et tilbud for musikere som ønsker å bli inspirert og lære mer om hvordan man utvikler gode konsertproduksjoner for barn og unge.
Bølgen Kulturhus og Sliperiet er hovedarenaer for hele bransjefestivalen. For å delta som publikum må man kjøpe delegatpass, enten for hele festivalen eller for enkeltdager.
Trio Oro: Statistikken overbeviste
Trio Oro spilte på Marked for musikk både i 2019 og 2021.
– For oss var Marked for musikk et springbrett. Vi kan nesten snakke om en før-og-etter situasjon, sier blokkfløytist Frederik Aakre.
Foruten Aakre, består trioen av Adrian Felix på gitar og Espen Granseth på djembe og perkusjon. De spiller for det meste egen musikk, men også noe gammel folkemusikk.
– Alle som jobber med kunst for barn, bør være klar over at det er et lurt sted å spille.
Grunnen til at de meldte seg på Marked for musikk i utgangspunktet, var på grunn av statistikken. Den fortalte at det å spille der, ga god uttelling i form av jobbmuligheter.
– Det klaffet for oss. I tillegg er den en fin møtearena hvor man treffer folk man kan jobbe videre med.
Trio Oro har også ønsker om å delta som delegater for å se hva kollegene driver med.
– Vi vil gjerne lære mer om hva som rører seg i bransjen. Det er få arenaer hvor man kan få med seg et bredt spekter av produksjoner for barn og unge.
– Hvordan fungerer det med å ha barn i salen når man spiller på bransjetreff?
– Det er en fin hjelp for oss som spiller. For det er rart å spille en barneforestilling med bare voksne i salen. Man mister mye dynamikk og nyanser. Trio Oro spiller jo ikke barnemusikk, heller!
– Jeg er overbevist om at all musikk kan spilles for barn. Man må bare være flink til å spille for barn.
– Unikt tilbud for musikere
Poet, sanger og forteller Sarah Camille Osmundsen deltok på Marked for Musikk i 2017 med forestillingen Spor av dråper og røde nebb.
Osmundsen sitter nå i programrådet for første gang, som utøverrepresentant.
– For en musiker som jobber mot barn og unge er dette et ganske unikt tilbud, sier hun til Kontekst.
– Kan du si noe om effekten av å stille på Marked for musikk?
– For min del opplevde jeg å få mange flere forespørsler etter jeg hadde vært der. Det var fra fylker, kulturhus og festivaler. Jeg kan selvsagt ikke si at alle henvendelser kom fra folk som hadde vært der, men løsnet ganske kraftig etter den opptredenen.
Da hun skulle opptre hadde hun akkurat fått barn og var usikker på om hun skulle stille.
– Men jeg anså det som en god mulighet, så bandet og jeg fremførte forestillingen som vi har fremført mye siden.
Osmundsen forteller at hun opplever Marked for musikk som et unikt møtested for musikere som jobber mot barn og unge, selv om det ikke er det eneste.
– Du finner for eksempel Marked for scenekunst, som jeg også har vært med på. Litteraturfestivalen Komma på Lillehammer, har også en visningsarena for litteraturproduksjoner. Det har også Fortellerfestivalen i Oslo.
– Men dette er nok ganske enestående, med tanke på musikk rettet mot barn og unge, så vidt jeg vet.
Fristen for å melde inn programforslag til Marked for musikk går ut 1. mai.