Måtte rekruttere rekordmange nye for å rigge festivaler og konserter ⋆ Kontekst
Musikkfelstival med publikum i amfiscene og utsikt over oslo og oslofjorden
Oslo Kru har akkurat rigget festivaler som OverOslo og Loaded, rigget Green Day på Colorline Stadion i Ålesund, er i gang på PiPfest, Foma på Fornebu, Miniøya, og Drøbakfestivalen. Og mer skal det bli. Bildet fra OverOslo før pandemien. Foto:Over Oslo
Nyheter

Måtte rekruttere rekordmange nye for å rigge festivaler og konserter

– Bransjen lider av long-covid, sier Oslo Kru-sjefen.

Det går mot tidenes mest intense musikksommer i hovedstaden – der både koronautsatte konserter endelig skal gå av stabelen mens en rekke festivaler endelig er tilbake etter to år. Samtidig har bransjen selv «long-covid», ifølge Oslo Kru-sjefen.

Anne Cecilie Winther er daglig leder for Oslo Kru, som sysselsetter sceneteknikerne som rigger opp – og ned – festivalscener og produksjoner, dytter endeløse mengder kasser med teknisk utstyr, og kort sagt sørger for at alt kan rulle i gang.

– Bransjen lider av senskader. Det er mange av oss som venter på svar på søknader om koronastøtte fremdeles, og mange har mistet mye folk. Vi har på ingen måte det grunnlaget for å drive som vi hadde i 2019, men likevel så dekker vi opp behovet så til de grader. At vi kunne gå fra å ligge helt nede til å blomstre opp, skyldes at det er mange der ute som legger ned en ekstrem innsats og har en yrkesstolthet så det holder. Men det føles som om vi skal dekke opp til bryllup og skapene er tomme, sier Winther og legger til:

– Men bryllup blir det uansett!

– Er overalt

I mai kom rapporten «Forestillingen er avlyst», som Kulturrom sto bak. Der ble det dokumentert hvordan pandemien gjorde at svært mange lys-, lyd- og sceneteknikere forlot bransjen og at rekrutteringen stoppet opp, noe mange arrangører merket i sin daglige drift. Og nå når festivalsommeren er i gang, føler mange arrangører seg hardt presset, blant annet fordi frivilligheten er svekket.

– Kort oppsummert ser vi at etterdønningene etter koronapandemien på ingen måter er over, enten det kommer til billettsalg eller tilgang på personell, frivillige og infrastruktur, sier daglig leder Tone Østerdahl i Norske Kulturarrangører til NTB.

Selv er Oslo Kru i gang med å rigge til helgens VG-listearrangement på Rådhusplassen. De har akkurat rigget festivaler som OverOslo og Loaded, rigget Green Day på Colorline Stadion i Ålesund, er i gang på PiPfest, Foma på Fornebu, Miniøya, Drøbakfestivalen – samtidig med konsertene som er tett i tett på Rockefeller, John Dee, Sentrum Scene, Oslo Spektrum og Telenor Arena.

Kvinne med langt mørkt hår og palestinaskjerf ser med høstløv i bakgrunnen
– Det er bare å nevne noe, så er vi der, sier daglig leder Anne Cecilie Winther i Oslo Kru Foto:Privat

Rekordmange nye

Hun fikk mye oppmerksomhet med et innlegg på den lukkede Facebook-gruppen Bransja Prat nylig. Der ba hun arrangører ha tålmodighet med dem som kommer nye inn i 2022. For Oslo Kru har på kort tid ansatt 350 nye stagehands, 50 av dem bare i forrige uke. «Vi prepper dem så godt vi kan, men det er ikke mulig å gi dem fem års erfaring på en times intromøte», skrev Oslo Kru-sjefen

– Jeg kikket på tallene og så at i 2019, som var et ekstremt travelt år, tok vi inn 350 nye mennesker. Nå har vi tatt inn samme antall nye folk på et par måneder, sier hun til NTB.

Det er ikke uventet pandemien som gjorde at Oslo Kru mistet store deler av ekstrahjelpene som jobbet en gang iblant uten å ha det som hovedsyssel. Man klarte ikke å holde på dem gjennom to år uten jobb.

– Hos alle våre kunder er det også mange nye mennesker som ikke har gjort dette før. Det er dessuten svært høy trafikk om dagen sammenlignet med et normalår. Dette hadde vært komplisert selv i normale tider. Og nå har bransjen i tillegg mistet to år med kompetanse. Det byr på noen utfordringer: Det blir full fart, folk er stresset, og mange jobber mye. De av oss som har gjort det lenge bør sette en fot i bakken og huske på at vi må være tålmodige med dem som ikke har gjort det like lenge. Man klarer ikke lære seg bransjens stammespråk på fem minutter.Ville på konsert

For det er en stamme, et eget folk, sier hun. Oslo Kru fikk sitt nåværende navn i 2005, etter å ha eksistert siden 1980-tallet. Da var de en gjeng som organiserte seg for å kunne tilby crew til internasjonale produksjoner i hovedstaden. På spørsmål om hvordan hun selv startet i bransjen, ler Winther godt og røper:

– Det er nesten litt pinlig, men jeg hadde så lyst til å gå på Metallica-konsert. Jeg ble tilbudt å jobbe i baren! Så var jeg frivillig på by:Larm, og da ble jeg fanget opp av Oslo Kru og bedt om å bli med. Da havnet jeg på kontoret. Det er 14 år siden.

– Hvem egner seg til å være stagehands?

– Vi setter stor pris på dem som leser instruks og møter opp i tide! Det kan til tider være en uforutsigbar arbeidsdag, så det er behov for å kunne være fleksibel. Selv om det er noen illusjoner rundt cowboytilstander i riggebransjen, er vi opptatt av at vi skal være en ansvarlig arbeidsgiver – og at det skal være mulig å tilrettelegge for gode og trygge arbeidsforhold også i showbiz, svarer Winther, som sier det ikke er så mye diskusjoner rundt dette lenger og at bransjen er blitt ganske voksen de siste årene.

Mangfoldig

– Selv ønsker vi å ha flest mulig fast ansatte, og tilbyr dette til alle som i løpet av et år jobber tilsvarende en prosentandel som gjør at de er å anse som kjernecrew. I juni er det ekstremt mye som skal ut på veiene, og da har vi mange midlertidig tilknyttede arbeidstakere – der vi fortsatt er arbeidsgiver og sikrer at de får sosiale rettigheter man skal ha. Søkere strømmer til oss fra alle hold, og alle verdenskanter.

– Mange drømmer om å jobbe på festival?

– Ja, og mange drømmer også om i det hele tatt å ha en inntekt. Hoveddelen av vårt store inntak er ikke dem som synes det «er gøy med konsert». Veldig mange kommer inn fordi de trenger jobb. Og de har en tendens til å bli. Vi lærer dem opp selv, til å bli scenebyggere, følgespotførere og slike ting. Der kan vi hjelpe mange.

– Vi har mange studenter og vi er også en hyppig første arbeidsgiver i Norge for innvandrere. Vi har en svært variert stab fra veldig mange land, fordi hos oss er det mulig å jobbe på engelsk. En av de kuleste tingene med Oslo Kru er at vi kan ta deg inn uansett bakgrunn og kompetanse, sier Winther til NTB.