Meninger ⋆ Kontekst

Meninger

  • #Musikk
  • #Politikk
  • #Scenekunst
  • #Utdanning
Samspill music network

Kommentar 20.11.24

Hvor mange mangfoldsutredninger trenger vi?

«Mangfold» er nevnt 246 ganger i statsbudsjettet, men øker mangfoldet på norske scener og i publikum - i praksis? 

Miniøya, Grunde Almeland

Kommentar 18.11.24

Vi prioriterer mer arrangørstøtte til barnefestivaler

Stortingsrepresentant Grunde Almeland om Venstres alternative statsbudsjett.

Kronikk 12.11.24

Kulturskolens sjel – er den i spill?

Ingen ville sagt at «grunnskolen er en skoleaktivitet». At kulturskolen nå omtales slik, etter en uforutsett flytting mellom etater, rokker ved den solide grunnmuren til en norsk suksesshistorie.

Bjørn Fongaard med gitar

Kommentar 13.11.24

Fongaard-debatten: Noen avsluttende ord

«Jeg lar pennen ligge rolig», skriver Frøydis Ree Wekre.

Essay 31.10.24

Hvorfor skal du samarbeide med konkurrenten?

Coopetition kan være fordelaktig både for ditt eget virke og gruppen som helhet. Bare se på håndballandslaget eller Pfizer, skriver Jo Fougner Skaansar.

Minneord 29.10.24

Geir Digernes (1963 – 2024)

20. oktober gikk Geir Digernes, trommeslager og trommer- og perkusjonsansvarlig for 4Sound, bort.

Skisse 23.10.24

Den «seriøse musikken» er skikkelig lei av Spellemann 

Det oppfordres til boikott og det er vel greit?

Joachim «Jokke» Nielsen

Essay 16.10.24

Da jeg pakket ut bassen min, la jeg merke til en pipe på en forsterker. Hasj, tenkte jeg. Heroin, sa gitaristen

Hvorfor var all den gode musikken laget med kroppen full av dop, spør Anlov Peter Mathiesen.

Kommentar 10.10.24

«Det er kake igjen i foajeen»

Kulturbudsjettet 2016-2024: en slags oppsummering

Joikekoret i Oslo Rådhus

Kronikk 01.10.24

Økt støtte til kor vil lønne seg – både for kulturen og lokalsamfunnet

Tilskuddsordningen for kor strekker ikke til, skriver Rune Brunslid, generalsekretær i Norges Korforbund.

Kommentar 26.09.24

Nå blir det fint å bruke 438 kroner på teater

Er byrådets Oslo Nye-kutt maktspillsidioti eller resultatet av identitetsfattig teaterdrift?