Mezzosopran Astrid Nordstad og ballettsolist Gakuro Matsui tildeles stort kulturstipend ⋆ Kontekst
Nyheter

Mezzosopran Astrid Nordstad og ballettsolist Gakuro Matsui tildeles stort kulturstipend

Foran en fullsatt hovedscene på Den Norske Opera & Ballett fikk Astrid Nordstad og Gakuro Matsui 500.000 kroner hver tirsdag, fra Skipsreder Tom Wilhelmsens Stiftelse.

Norges eneste opera- og ballettpris har som mål å gi sangere og dansere som allerede har utmerket seg for sitt talent en mulighet til å videreutvikle seg. Stipendet har blitt delt ut årlig siden 2009, og er i et av Norges største kulturstipender.

Årets jury har bestått av Anne Gjevang, Ellen Horn og Stine Østvold Aamodt.

Ønsker å støtte kunstnere tidlig i karrieren

– Vi håper tildelingen skal inspirere Astrid og Gakuro til å fortsette arbeidet med å bevege og begeistre oss i både inn- og utland i årene fremover. Som Norges eneste opera- og ballettpris har det alltid vært viktig å støtte kunstnere som står på springbrettet til en stor karriere, sier Monica Wilhelmsen, styremedlem i Skipsreder Tom Wilhelmsens Stiftelse i pressemeldingen.

Om Astrid Nordstad

Nordstad kommer fra Trondheim og har hatt en formidabel start på karrieren. Hun fullførte sin bachelorgrad ved Norges Musikkhøgskole og Operahøgskolen i Oslo i 2014. Videre studier førte henne til den anerkjente pedagogen Susanna Eken ved Det Kongelige Operaakademi i København, og debuterte høsten 2014 som Flora i Verdis La Traviata på den Kongelige Opera i København i 2017.

Siden har hun blant annet vært solistpraktikant ved Nasjonaloperaen i sesongene 2018/19 og 2019/20, og sunget Dido i Dido og Aenas, Maddalena i Rigoletto og Badessa i Suor Angelica, Mercedes i Carmen og Masha i Queen of Spades. Gjennom sesongen 2022/23 blir Nordstad å se på Dritte Dame i Die Zauberflöte ved Bergen Nasjonale Opera, Olga i Onegin og Ruth Sherwood i Wonderful Town ved Nasjonaloperaen.

Om Gakuro Matsui
Den prisbelønte japanske danseren Gakuro Matsui kom til Nasjonalballetten i 2005. Han har gjort seg bemerket i en rekke klassiske hovedroller, som Romeo i Corders Romeo og Julie, Basilio i Nurejevs Don Quixote og prinserollen i både Bjørns og Boyadjievs Nøtteknekkeren, Holmes’ Svanesjøen og Harveys Giselle og Tornerose.

I Japan vant han 1. plass i de internasjonale ballettkonkurransene i Saitama og Nagoya i 2000, og i 2004 vant han både konkurransen ved Det Japanske Ballettkompani og aspirantstipendiet ved Prix de Lausanne. Matsui er utdannet ved Det russiske ballettinstitutt og Sasaki Mika Ballet Academy i Japan, før han fortsatte ved L’Ecole de Danse de L’Opéra de Paris. Før han begynte ved Nasjonalballetten i Oslo, danset han ved Den Kongelige Ballet i København og Les Ballets de Monte Carlo.

Utdrag fra juryens begrunnelse Astrid Nordstad

«Sto frem allerede som praktikant her i Operaen med en oppsiktsvekkende vakker klang som gjorde oss som publikummere nysgjerrige. Vi ønsket å høre mer! Og nå har vi etter hvert fått høre mer – ved hennes mange engasjementer rundt i Norge i til tider svært krevende verk, som Ravel’s «Sheherezade» og Mahler’s «Das Lied von der Erde».

Vi har fått bekreftet anelsen: Astrid er den type sanger som beveger oss, ikke bare gjennom den glansfulle klangen som fanger både sitrende lys og fløyelsmykt mørke, men i like stor grad ved en dyp musikalitet. Hennes evne til å gå inn i et verk, forståelse for stil og intens kjærlighet til innhold gjør henne til en førsteklasses formidler og interpret. For jurien har et annet viktig kriterium vært hennes tydelige vilje til å satse og modig utvide horisonten mot en internasjonal karriere. Vi har den sterkeste tro på at hun vil lykkes og gleder oss stort til å følge henne videre!»

Utdrag fra juryens begrunnelse Gakuro Matsui:

«Gakuro Matsui kom til Nasjonalballetten 19 år gammel, etter å ha vunnet flere internasjonale priser. Han markerte seg raskt som en usedvanlig fin danser og fikk etter hvert større oppgaver som ga han gode utviklingsmuligheter. Med sitt store bevegelsestalent mestrer han hele registeret av stilarter, fra de store klassiske balletter til nåtidens utfordrende moderne koreografier. […] Da DNO&B åpnet vårsesongen 2022 etter pandemien, danset Gakuro Matsui to roller som skulle plassere han blant de aller fremste. I den store og særdeles krevende rollen som Solor i La Bayadere, briljerte han med sin strålende teknikk og sterke sceniske uttrykk og viste seg som en partner av rang.

Ikke lenge etter danset han i Crankos storslåtte ballett Onegin, hvor han med sin noble teknikk og uttrykksform tegnet et bilde av Lenskijs sterke kjærlighet, fortvilelse og sorg. En stor prestasjon som gikk rett i hjertet på publikum.

Gakuro Matsui har gjennom hele sin karriere hatt evnen til å utvikle seg både kunstnerisk og danseteknisk, med iherdig arbeid og refleksjon. Det skal bli en glede å følge Gakuro Matsui videre.»

Tidligere vinnere:

Prisen har tidligere gått til sangeren Elisabeth Teige, ballettdanser Grete Sofie Borud Nybakken, sangcoach John Lidal og koreograf Alan Lucien Øyen, Operaorkestret, sangerne Adrian Angelico, Ingeborg Gillebo, Eli Kristin Hanssveen, Marita Sølberg, Yngve Søberg og Audun Iversen og danserne og koreografene Melissa Hough, Maiko Nishino, Silas Henriksen, Eugenie Skilnand og Camilla Spidsøe.