Musikkforleggerne: Vær bevisst på bruksrettigheter, folkens!
Du hører et stykke musikk du gjerne vil tilpasse ensemblet ditt, men når krysser du en grense for hva som lov å ikke?
– Vi i Musikkforleggerne ønsker bare å minne folk på å være bevisste, og vi er her for å hjelpe og rettlede, ikke slå folk i hodet med lovparagrafer, sier konsulent for grafiske rettigheter i Musikkforleggerne, Jan Stefan Bengtsson.
Egentlig skulle de kjørt en kampanje om rettighetsspørsmål i disse dager for å holde bevissthetsnivået oppe på området, men på grunn av korona er den utsatt.
– Ikke glem at hvis man er ryddig med rettigheter, så er det en vinn/vinn situasjon fordi det blir mer penger i systemet og følgelig mer musikk. For å være tydelig: Det er ikke forbudt å sette seg ned og arrangere et musikkstykke for ditt ensemble. Utfordringene dukker opp i det øyeblikket man skal fremføre stykket offentlig, eller dele notene du har skrevet. Husk at i dag kan ting lett spres på nettet.
Det er intet nytt under solen rundt disse spørsmålene, men erfaringsmessig har det vist seg at man må snakke om temaet med jevne mellomrom.
Lettere i dag at åndsverk kommer på avveie
Kombinasjonen Internett og velvillige mennesker som ønsker å hjelpe kolleger, kan uten å tenke over det, være medskyldige i å spre åndsverk ulovlig.
– Det er viktig for oss å presisere at det ikke er den enkle konserten på det lokale samfunnshuset vi er ute etter. Vi ønsker kort og godt informere folk at hvis man er uvøren med rettigheter, så går det utover en av dine kolleger. Se på det som en fysisk gjenstand: Du hadde ikke bare tatt naboens bil uten å spørre om lov eller fylle drivstoff etter bruk!
Dette kan også gjelde coverband: Hvis du planker for eksempel en Creedence-låt, så er det i seg selv problemfritt. Men hvis du omskriver låten med f. eks ny tekst, ny oversettelse eller nytt akkordgrunnlag, så bør du være varsom. I de fleste tilfeller trengs da en tillatelse fra originalopphavere ved offentlig fremføring.
– Og det er her vi kommer inn, fordi vi kan hjelpe deg i denne jungelen. Hvem sitter på rettighetene, for eksempel. TONO er viktigste kilden til slik informasjon. Husk at det å innhente tillatelse til arrangering i seg selv ikke involverer penger. Det skjer først når du eventuelt deler, for ikke å snakke om, selger. Da er man over i et helt annet regime. Vi hos Musikkforleggerne ønsker ikke å vifte med pekefingeren, men vi vil bare at dette skal være rettferdig både overfor oss og opphaveren. Musikkforlag rundt om bruker masse penger på lisenser og ser at uvøren deling og kopiering tar bort inntektsgrunnlag for utgivelse av arrangement.
Les også: Scenekunst er åndsverk.