Når kunst sensureres: Tre kunstnere deler sine historier ⋆ Kontekst
Bo Milli er en av flere kunstnere Kontekst har snakket med som opplever at uttrykket deres på en eller annen måte sensureres. Foto:Synne Bønes
Nyheter

Når kunst sensureres: Tre kunstnere deler sine historier

Da Bo Milli spurte om hun kunne ha Palestinaskjerf på scenen, ble konsertene avlyst. Hun er heller ikke alene om å oppleve kunstnerisk sensur.

Både i Norge og utlandet er kunstnerisk ytringsfrihet under økt press.

Flere opplever også at kunsten eller uttrykket deres sensureres.

En av dem er Emilie Østebø, kjent under artistnavnet Bo Milli.

Hun skulle etter planen spille en rekke konserter i Tyskland neste år. Slik blir det ikke.

Varsellampene begynte å lyse da hun fikk rede på tysk politikk om Palestina. Tyske myndigheter har denne høsten kriminalisert organisasjonen Boycott, Divestment, Sanctions (BDS). Samtidig som politivolden mot propalestinske demonstrasjoner øker.

– Jeg begynte å bli bekymret for min egen ytringsfrihet, sier Østebø.

Østebø gikk til managementet og bookingbyrået for å sikre at hun trygt kunne gjennomføre de kommende konsertene i Tyskland på sin måte.

– Jeg spurte konsertstedene om det var greit at jeg gikk med palestinaskjerf og hadde et palestinaflagg på scenen. Og om hvordan de stilte seg til kravene fremlagt av det propalestinske initiativet Strike Germany, sier Østerbø.

Østebø fikk da beskjed fra bookingagenten sin om at seks av de ni tyske venuene hadde avlyst konserten uten videre spørsmål.

– Jeg fikk en følelse av at de bare ville vaske hendene sine av meg og var veldig lite interessert i å ha meg der, sier Østebø, og fortsetter:

– Det er ikke klart for meg hva de reagerte på, men blant grunnene som ble oppgitt var frykt for å miste offentlige støttemidler.

– Jeg synes det er sjokkerende

I ettertid har det kommet fram at andre steder ikke ønsket å booke henne til konserter på bakgrunn av Instagram-innlegg hun har delt om Palestina.

Til tross for konsekvensene, er Bo Milli fornøyd med avgjørelsen om å stille spørsmålene til konsertstedene. 

– Jeg synes det er sjokkerende, det som foregår i Tyskland. Jeg synes det er sensur. Hadde jeg dratt dit og visst det jeg vet, uten å stille spørsmål, så ville jeg ha utnyttet privilegiene mine som en hvit, norsk kunstner, viss kunst ikke handler om Palestina.

Bo Milli trakk seg i mai 2024 fra The Great Escape-festivalen i Brighton, England, i solidaritet med Palestina. Foto:skjermdump

Østebø forteller at hun heller vil vise solidaritet med kunstnerne som allerede har opplevd sensur, heller enn å utnytte privilegiet hun selv har.

– Det er et ytringsfrihetsspørsmål og et solidaritetsspørsmål: Jeg har ikke lyst til å spille på de stedene når de ikke verner om ytringsfriheten, sier hun.

– Var du stresset for at det kunne påvirke karrieren din?

– Jeg visste det kom til å få konsekvenser, og det har vært en skarp venstresving i karrieren min, men da jeg først hadde tatt valget var jeg lettet, sier Østebø.

Hun forteller at det er viktigere for henne å være autentisk til seg selv.

– Hvis det betyr at karrieren min blir smalere og at det er muligheter jeg ikke kan få, så er jeg okay med det. Man må stå for noe, ellers faller man for alt.

Lagde scenekunst om sexarbeid

Vibeke Gran (27) er teaterregissør, manusforfatter, produsent og pedagog i det frie feltet.

Da hun skulle sette opp en forestilling om sexarbeid støtte hun på uventede problemer.

Plakat for forestillingen Jomfru Maria.
Denne plakaten skapte trøbbel for Vibeke Gran. Foto:Johanne Augland

I forestillingen Jomfru Maria som Gran både skrev og hadde regi på, møter vi den unge danseren Maria, som går på danseskole i London. Hun kommer fra trange kår og når pandemien bryter ut står hun på bar bakke. Maria starter da en OnlyFans, før det eskalerer til prostitusjon.

Historien er basert på sexarbeideres egne erfaringer. 

Stykket ble satt opp i starten av 2024 ved Svart Teater i Kristiansand. Mot Grans formodning var det ikke bibelbeltet som ble utfordringen for stykket.

Da de skulle lage annonser på Facebook og Instagram opplevde Gran flere ganger at innleggene ble tatt bort.

– Jeg lurte på hvorfor. Jeg mener selv at både bilder, film og tekst var smakfullt. Det var ikke grafisk innhold, sier Gran.

Hun undrer over om det var ordet sexarbeider som fikk Meta til å flagge innleggene, eller det at skuespilleren gikk uten BH.

Bilde fra forestillingen Jomfru Maria.
Bilde fra forestillingen Jomfru Maria. Foto:Andreas Fredriksen

– Jeg hadde skjønt det om det var rett fram nakenhet eller noe ulovlig. jeg opplevde selv at beskrivelsene fra forestillingen var smakfullt gjort. Det var ikke noe grafisk eller upassende, sier Gran, og fortsetter:

– Det var frustrerende. Det er jo mye innhold med vold på Facebook. Det er liksom greit. Men en skuespiller i en kjole uten bh blir fjernet. Det skjedde vel på bakgrunn av en tanke om at en kvinnens kropp er så seksualisert at det tolkes som pornografisk, spør hun.

– Forestillingen min var jo kontroversiell. Men det er ikke noe ulovlig.

I virkeligheten var Gran forberedt på reaksjoner. Hun ble nærmest overrasket over hvor positive folk var.

– Jeg var forberedt på mer motstand. Men vi har fått veldig mye støtte for at vi skapte Jomfru Maria. Både fra sexarbeidere, kunstnere og publikum.

Lei av kreativ begrensning

Også svartmetall-trioen Witch Club Satan er blant kunstnere som nylig har blitt sensurert av Meta.

Da de skulle gi ut musikkvideo for sin låt «Fresh blood, fresh pussy» opplevde de det de omtaler som «sexistisk sensur» på Meta-plattformene Instagram og Facebook. Dette gjorde at de ikke kunne dele innhold som de ville og ikke nå nye følgere.

– Kvinnelig seksualitet er høyt på Metas hatliste, sier gruppen.

Witch Club Satan
Sensurert av Meta: Witch Club Satan. Foto:Helge Brekke

Metas retningslinjer tillater ikke kvinner å vise brystvorter. De samme reglene gjelder ikke for menn. Både musikkvideoen og sceneshowene til Witch Club Satan viser uttrykk for kvinnelig seksualitet, inkludert nakne bryster.

– Vi er drittlei av å måtte manøvrere vårt kunstneriske uttrykk rundt disse mektige plattformene, sier trommeslager, Johanna Holt Kleive.

Etter begrensningene fra Meta har gruppen tatt i bruk nyhetsbrev der fans kan få usensurert tilgang til bandets kunst.

– Vi ønsker ikke å la Meta begrense uttrykket vårt, så vi må finne andre plattformer som lar oss uttrykke oss fritt, sier Kleive.

Kontekst har forsøkt å komme i kontakt med Meta angående tilfellene i denne saken, men har ikke lykkes.