Nesten større jobb å promotere enn å lage musikken ⋆ Kontekst
Don Martin lanserte sitt siste album med direktesending fra bil, publisert på sosiale medier.
Don Martin lanserte sitt siste album med direktesending fra bil, publisert på sosiale medier. Foto: Pressefoto

Nesten større jobb å promotere enn å lage musikken

Don Martin lanserte album i Uber-bil, direkte på sosiale medier. – Sirkuset for å bryte gjennom støymuren betyr ofte mer enn musikken. Og det er jo fucked up, sier han.

Don Martin om promotering:

Artistene går stadig nye veier for å skape oppmerksomhet rundt lanseringen av albumene sine. Da rapperen Don Martin ga ut siste del av sin Oslotrilogi Løvehjerter blant slangene i en Tigerstad, meldte han seg som Uber-sjåfør og kjørte rundt i hovedstaden en hel dag med albumet sitt på anlegget.

Les også: Jeg vil betale for stillheten

Praten med fans, journalister og artistkolleger ble sendt direkte på sosiale medier og ga mer oppmerksomhet enn en ordinær lansering, ifølge artisten selv.

– Det kan være gøy når vi finner på sånne ting som det her, og klekker ut alternative måter å gjøre ting på, sier Martin «Don Martin» Ahzami Raknerud.

Foto:

Komme gjennom støymuren

– Men samtidig er ganske mye av det også ikke noe gøy. Jeg tenker at for mange nye og etablerte artister, så er jo det å komme gjennom støymuren nesten en større jobb enn noe som helst som har med musikken å gjøre, sier rapperen.

Han påpeker at det ligger i blodet hans å finne på stunts for å skape oppmerksomhet, etter flere år i Gatas Parlament.

– Det var en av styrkene våre, at vi fant på så mye tull hele tiden rundt egentlig seriøse temaer.

Men Don Martin ser at det ikke er alle som synes det er like enkelt.

– Jeg synes at det er synd for mange som er flinke til å lage musikk, men som kanskje ikke er like rutinerte i det sirkuset som kommer etterpå som det jeg er. For det sirkuset betyr ofte mer enn musikken. Og det er jo fucked up.

Lars Vaular var en av flere kolleger som fikk en kjøretur med Don Martin.
Lars Vaular var en av flere kolleger som fikk en kjøretur med Don Martin. Foto: Pressefoto

Andre kanaler nå

Under Uber-lanseringen forleden kjørte Don Martin rundt hele dagen med kolleger som Tshawe fra Madcon, Lars Vaular, Jaa9 & OnklP og Ingebjørg Bratland i baksetet. I tillegg til fans og journalister. En promoteringsdag som har krevd mye planlegging.

– Det har vel egentlig vært en stor del av jobben så lenge jeg har vært med, men kanalene forandrer seg. For 10 år siden fantes det på mange flere relevante TV-programmer om populærkultur enn det gjør nå. Nå er det mer sosiale medier og alt sånt. Det gjør at ting går mye fortere. Det som skjedde i går er glemt i dag. Vi jobba mye, mye, mye mer med Diamanttyv-videoen enn med UberDon. Utrolig nok har nok flere fått med seg det siste. Dessverre.

– Hva blir det neste?

– Neste uke lanserer vi først PokeDon Go hvor man må samle 32 hatter rundt omkring i byen for å få høre noen nye låter, og så sykler jeg rundt som Foodora Don (aka Fedora Don). Eller kanskje ikke.