Orkestergrav full av barn
Når forestillingen «Der jasager – Han som sier ja» har premiere på Operaen i kveld, er orkestergraven fylt med 25 unge musikere som er elever ved Majorstuen skole.
– Jeg føler at dette er som en jobb! Det oppleves veldig proft og formelt når jeg får spille i orkestergraven, og så er det første gang jeg spiller med kor, sier Gustav Rørmark (14).
Han er konsertmester for orkesteret som er satt sammen av elever fra Musikk på Majorstuen. Orkesteret spiller i forestillingen Der jasager – Han som sier ja, som er Barnekorets oppsetning på Operaens scene 2, fram til 17. november.
Del i maskineriet
Det unge orkestret på 25 musikere er fra Majorstuen skole, der elever på 5. til 10 trinn får ekstra musikkundervisning ved siden av den vanlige grunnskoleutdanningen. Den yngste som er med er 10 år gamle Solveig Fossum på fiolin.
– Det er helt greit å være med. Eller, det er faktisk veldig gøy! sier hun og ler.
Produsent og regissør Gunnar Bergstrøm ved Operaen søker aktivt musikere og samarbeidspartnere som matcher Barnekorets talentsatsing. Tanken er at flest mulig barn og unge skal få oppleve opera fra innsiden.
– Målet er å få flest mulig unge med i en musikkteaterproduksjon. Nå er det likesinnede på scenen og i graven. Når det virkelig funker, er det som å være i orkanens øye, sier han.
Går på rundgang
Bergstrøm sier at orkesteret fra Majorstuen skole er noe av det beste i Stor-Oslo for tiden. Flere av elevene ved skolen har bakgrunn fra kulturskoler og fra Barratt Due musikkinstitutt.
På skolen får de et omfattende tilbud i musikk, og musikken er en daglig og integrert del av skolehverdagen. Det er opplæring som leder frem til videre utdanning, og som legger et solid grunnlag for å gå videre med musikken for dem som ønsker det.
– Dette er kremen av kremen. Vi tilbyr dem i retur en strukturert læringskultur i Operaen. Håpet er at de blir bitt av den deilige basillen. Jeg er sikker på at vi har en kommende operasjef, en komponist, og profesjonelle utøvere blant oss på scenen og i grava, sier Bergstrøm.
Han legger til at han har bedt barna og ungdommene rydde pent etter seg i prøvesalen.
– Jeg har spøkefullt sagt at de som bruker rommene etter dem, er de samme folkene som skal ansette dem om noen år, sier Bergstrøm og smiler.
Elise Koop (12) har en far i Operaorkesteret. Hun synes det er gøy å jobbe på hans arbeidsplass, når han er hjemme og slapper av.
– Det er egentlig ganske stort å få være med på dette. Her i grava hvor vi sitter, er det vanligvis de proffe voksne, som spiller, sier hun.
Gleder seg
Baryton Espen Langvik fra Nasjonaloperaen har en av rollene i operaen av Kurt Weill og Bertolt Brecht. Han er begeistret for at så mange som 130 barn er med i forestillingen.
– Vi har ett operahus i dette landet, og vi har et stort ansvar i å røkte morgendagens musikere og scenekunstnere, sier han.
– Orkesteret er mindre rutinert enn Operaorkesteret som du er vant til å synge med. Blir du mer nervøs når du skal på scenen?
– Jeg tror det blir den samme lysten til å gå på, og jeg kommer til å surfe på den energibølgen som oppstår når så mange unge mennesker er sammen om noe stort! sier han.
Barnekorets dirigent og leder, Edle Stray-Pedersen, mener det hadde vært en lettere løsning for Barnekoret å ha et profesjonelt orkester i graven.
– Men dette er et pedagogisk prosjekt, og da tar vi oss den tiden det tar. Skolen har gitt oss veldig godt forberedte barn, sier hun.
For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at journalisten har barn i Musikk på Majorstuen. Red.