Oslo kulturskole skal bli tettere på lokalmiljøene – utvider med to nye rektorstillinger
De neste årene utvides Oslo kulturskole med 50 prosent av dagens tilbud, og det etableres 5000 nye plasser fordelt på tre nye kulturstasjoner.
De nye rektorstillingene som nå lyses ut vil få ansvar for eget geografisk område med tilhørende bydeler, kulturstasjoner, eksisterende og nye tilbud. I følge en pressemelding vil det dermed bli til sammen tre rektorer med hvert sitt områdeansvar for å sikre at kulturskolen har tilstedeværelse over hele byen.
– Kulturskolen har alltid vært et godt sted for barn og ungdom å gå til etter skolen. Den nye organiseringen skal sikre at vi får med flere barn og at tilbudene er tilpasset befolkningen enda bedre, der de er. Alle skal oppleve at tilbudene er for dem, og at vi er en ressurs og god samarbeidspartner for å utvikle gode nærmiljøer, sier Siv Krogh Österholm, avdelingsdirektør for Oslo kulturskole i Kulturetaten pressemeldingen.
En kulturskole nærmere lokalmiljøene
Kulturskolen skal videreutvikle tilbudet til barn og unge basert på lokale behov. For å få til dette skal nærværet i lokalmiljøene styrkes og samarbeidet med eksisterende lokalt kunst- og kulturliv blir viktig.
– Hovedansvaret til rektorene vil være å bygge broer mellom Oslo kulturskole og eksterne bransjeaktører, utdanningsinstitusjoner, frivilligheten og bydelene. Dette vil også bidra til en større forståelse for behovene der ute. Vi skal være enda tettere på lokalmiljøene og være relevante for flere, sier Österholm i meldingen.
Tilbudet er i dag i all hovedsak lagt til skolene i nærmiljøet. Dette styrkes i de kommende årene med kulturstasjoner i tre nye bydeler. Fra før av finnes det kulturstasjoner på Grønland og Schous på Grünerløkka. De nye kulturstasjonene kommer på Manglerud, Voldsløkka og Mortensrud.
Her blir det tilbud i alle kunstfagene innen visuell kunst, teater, dans og musikk, for barn og ungdom i alle aldre. I tillegg til en dobling av plasser fordelt på de nye kulturstasjonen skal det etableres 400 plasser i bydeler der det er ekstra behov.
– Vi skal være der barn og unge bor, over hele byen. Å holde på med kunst og kultur ved siden av skolen er sunt. Kulturskolen er et sted hvor alle skal kunne oppdage nye interesser, utvikle sitt talent og kjenne på mestringsfølelsen. Og ikke minst et sosialt sted hvor barn og unge kan være en del av et fellesskap, sier Österholm