– Private penger gjør utenlandsturneer mulig
– Jeg mener at finansiering av internasjonal turnévirksomhet hører med i en statlig kulturpolitikk, sier direktør Bernt Bauge i Bergen Filharmoniske Orkester.
Er internasjonal turnévirksomhet fornuftig ressursbruk for de statlig støttede ensemblene, spør Tom Remlov i innlegget Kunst på tur. Ja, mener Bernt Bauge.
– Jeg oppfatter at vi som nasjonalt orkester har et tredelt oppdrag: regionalt, nasjonalt og internasjonalt. I dag er veldig liten grad av statlige penger tilgjengelig til satsing i utlandet, men jeg synes dette hører med i en total, samla kulturpolitikk. På samme måte som vi er interessert i å få presentert utenlandske kunstnere her hjemme, hører det med i en gjensidighet at vi presenterer vår kunst i utlandet, mener Bauge. Dessuten, sier han, er turnering til viktige arenaer i seg selv kunstnerisk utviklende for et ensemble.
– Samtidig må en utenrikskulturell satsing forankres tydeligere i ett departement. Rollene til Utenriksdepartementet og Kulturdepartementet trenger å gås opp bedre, sier Bauge.
Etterlyser statlig finansiering
«Internasjonal triumf på Edinburgh International Festival», kunne man nylig lese på Bergen Filharmoniske Orkesters (BFO) hjemmesider. Sammen med Bergen Nasjonale Opera hadde orkesteret fått skamros fra et samstemt kritikerkorps, for oppsetninga av Brittens Peter Grimes. Direktøren sammenligna suksessen med om «Brann hadde kommet til sluttspillet i Champions League.»
BFOs utenlandsturneer hadde ikke vært mulig uten private penger. Bauge etterlyser en sterkere statlig finansiering.
– Jeg vil snu litt på problemstillinga: Alle de fremste orkestrene i andre land turnerer internasjonalt, så hvorfor skulle norske orkestre avstå fra det? Vi har etablert et nivå og et mangfold på norsk musikkliv som det er verdt å presentere utafor landegrensene, sier han.
• Les også: 20 år og moden for debatt
Blåseensemblet: Turnerer ikke med standardrepertoar
Det Norske Blåseensemble i Halden har også vært ute på tur i høst, til Tyskland med sin sanntidsmusikk. Nylig avgått direktør Geir Rebbestad ville ikke ha prioritert å sende musikerne ut på kontinentet, dersom de ikke hadde en egenart som var interessant for publikum utafor Norge.
– Vi ville aldri ha turnert med transkriberte versjoner av Beethovens femte, for å si det sånn. Et viktig argument for å prioritere utenlandsturnering er at vi uten unntak er blitt invitert av utenlandske festivaler og arrangører, på grunn av vår egenart og særlig sanntidsmusikken vi har utvikla. Når vi blir spurt om å spille i Alte Oper i Frankfurt for over 2000 mennesker, da gjør det noe med orkesteret, sier Rebbestad.
– Kommer hjemmepublikummet til gode
Rebbestad tror det er få, om noen, eksempler på at store ensembler greier å fullfinansiere sin utenlandssatsing.
– Men det koster oss ikke noe mer enn å finansiere en konsert her hjemme. Dette er ingen stor post på vårt budsjett. Cirka 10 prosent av vårt totale virke de siste årene er viet internasjonal virksomhet, forklarer han.
Rebbestad mener dessuten at utenlandsturene kommer hjemmepublikummet til gode.
– Den oppmerksomheten og kritikkene vi får når vi er utenlands tar vi med oss hjem. Den stoltheten som kommer av at vi blir lagt merke til utafor Halden og Østfold er gull verdt. Dette er et orkester som var nedleggingstrua. Det vi har fått til nå, har medvirket til at vi er blitt mye tydeligere i regionen. I og med at kostnaden heller ikke er større, forsvarer jeg det virkelig, sier han.