Sakae utfordrer trommegigantene
TEST: Er det mulig å utfordre de store trommeprodusentene? Sakae Rhythm har kanskje best mulig utgangspunkt for å prøve. Vi har sjekka hvordan de låter.
Sakae Rhythm? Hvis du ikke har hørt navnet særlig mye, er det naturlig. Sakae bygde opprinnelig slagverksinstrumenter til japansk skole, og bygde toppklassemodellene til Yamaha i 40 år. Fram til 2013 laget firmaet flere av de mest kjente Yamaha-trommeseriene, som Recording Custom, Maple Custom Absolute og Oak Custom. Men nå skal de stå på egne bein. I et personlig brev til kundene på selskapets nettside skriver dagens eier og daglig leder Eizo Nakatahan: «navnet Sakae er nok ukjent, men lyden er kjent». Vi ville finne ut om det er sant, og om de klarer å holde standarden oppe også uten Yamaha i ryggen. Vi testet derfor trommene i det kontrollerte, klangrike øvingsrommet til Sjøforsvarets Musikkorps i Bergen. Til å teste fikk vi med oss frilansslagverker Trond Gjelsten Dale.
Allmektig
Settene vi testet kom stort sett rett fra pappesken og det første vi pakket ut var et The Almighty-sett i bjørk. Det kan enkelt beskrives som en videreføring av de gamle Yamaha Recording Custom. Det hadde vært spennende å sette dette opp mot Yamahas egen, nystartede Kina-variant, men den var i testende stund ikke tilgjengelig.
– Settet er levert med originalskinn og det kan virke som det er annensortering og det er ikke like lett å jobbe med. Konfigurasjonen er 10, 12, 14 og 20 tommer, sier Dale.
Trond spiller på settet uten å skru for mye med en gang.
– Settet har mørk og stor klang med masse bunn. Jeg vil si at dette er et typisk studio/pop/rock/fusion-sett. Dette ville jeg ikke brukt til standard jazz.
Basstrommen er helt uten demping.
– Jeg tenker Steve Gadd. 10-tommeren har nytt skinn og er klokkeren, så det kan sikkert lønne seg å bytte skinn. Skarpen som er satt opp, er en Sakae bøkeskarp som passer godt til settet. Den likte jeg godt, en mørk tromme, perfekt til pop/rock/fusion.
Den største forskjellen fra Recording Custom er at Almighty ikke har gjennomgående lugs (stemmeskruefester) og det er åtte lag finér i basstromma og seks og sju lag i tam’er og gulvtam. De nye Recording Custom har sju lag i basstromme og seks lag i tam’er.
Almighty-serien lages også i lønn.
Trilogi
Sakae Trilogy er et sett hvor lydidealet er klassisk jazz. Konstruksjonen er tre lag lønn/poppel/lønn og også dette settet kom i 10, 12, 14 og 20 tommer.
– Klangen er mye mer åpen enn det første Sakae-settet. Disse kom også rett fra pappesken og her trengs det mer skruing. Jeg merker umiddelbart at basstrommen blir mer kontrollert med en filtklubbe enn med plastklubben som originalt var montert på pedalen.
Trond strammer frontskinnet noe for å redusere blafring.
– Her skjer det masse når du skrur, så settet inspirerer til eksperimentering. Vi snakker typisk jazz-sett, men du kan helt klart spille backbeat på det også. Det er overraskende hvor stor forskjell det er på dette og det andre Sakae-settet.
Plassering av trommene blir endret og skinn blir strammet og slakket.
– Jeg fikk lyst på dette settet. Det er tonalt og melodisk veldig godt. Klangen er åpen, men kontrollert. I tillegg er settet lettspilt og lettstemt. Trilogy-skarpen har en fin vintagetone, men har også mye bunn når det blir dempet. Det er litt vanskelig å justere seidebåndet for å få god seidelyd både med sterk og svak dynamikk. Den blir for stram når jeg spiller svakt og for løs når jeg spiller sterkt, men dette er ingen typisk orkesterskarptromme så det er ikke så farlig.
Men det er intet sett for skolekorps/begynneren.
– Det krever at trommeslageren jobber med lyden og er bevisst. Selv får jeg lyst til å spille, når jeg setter meg bak settet. Alle trommene fra Sakae virker forseggjorte og akkurat dette settet ville funke kjempegodt i en klubbsetting, for det er mye fin akustisk lyd i det. Grunntonen er god og elementene i settet blander seg organisk sammen og har en helhetlig stemme som et godt orkester.
Sammenlikning
Yamaha må jo også klare seg uten Sakae som trommeprodusent, og vi var litt nysgjerrige på hvordan det går. Å sammenlikne er vanskelig, siden altfor mange faktorer må regnes inn, men vi ville hvertfall sjekke ut det de har. Så vi lot Dale spille på et Yamaha-sett i tilsvarende prisklasse, Yamaha Live Custom Oak, 10, 12, 14, 16 og 20-tommer. De er produsert i Kina, som de fleste av Yamas toppmodeller er. De er også i aktiv bruk og er derfor stemt grundigere enn Sakae-settene.
– Disse er stemt forholdvis høyt. Det er åpenbart gode trommer med masse muligheter. Slik det er satt opp nå, er det et typisk storband-sett, et sted midt i mellom Trilogy og Almighty. Settet kan funke både til jazz og pop/rock, men det er ikke så lett å spille sterkt på 20-tommeren.
Trond spiller et par backbeat shuffle-runder.
– Det er litt lite liv i denne skarpen, men så langt er dette det beste allround-settet. Stikkedefinisjonen er bra på hele settet, noe som kan skyldes forholdsvis grunne tam’er.
– Er Yamaha-sjelen beholdt i Kina-trommene?
– Hmmm… Steve Gadd satt nok der borte, sier Dale med et smil og peker på Almighty-settet.
Bonus
I tillegg til de to fulle settene fra Sakae, hadde vi tilgang på en Sakae Celestial 12-tommer i bubinga og en The Almighty tam i lønn, også 12-tommer.
– Det blir ikke helt rettferdig å sammenligne når vi ikke har hele settet, men umiddelbart er ikke grunntonen så forskjellig i dem. Almighty smeller mer når man gir på, men Celestial har mer tone, sier Dale.
Celestial-trommene er laget med ett lag nordamerikansk lønn, pakket inn i to lag afrikansk bubinga på ut- og innsiden.
Drum Workshop
Siste settet vi testet var et DW Collector Series med Sakae Bubinga skarp. Dimensjonene er 10, 12, 14 og 20 tommer.
– Dette er et typisk rockesett. De er tunge med tykk lønnesarg. Basstrommeskinnet er stemt hardt og det gjør at det mister litt sug i lyden.
Slagskinnet blir stemt ned og Trond tar et par raske dobbeltslag.
– Det hjalp. Det blir lettere å kontrollere. Det blir vanskelig å sammenligne, for alle skinnene på dette settet har innebygget demping. Trommene er gode, men de skiller seg veldig ut fra resten. Sakaes bubingaskarp er lys i klangen til å være såpass dyp. Responsen er bra og den er ren og elegant i lyden. Tromma fungerer fint uten demping og er nok den mest rocka av skarpene. Selv ville jeg ha byttet skinn på den til et coated Remo.
Konklusjon
Sakae har ikke ligget på latsiden etter bruddet med Yamaha.
– Dette er meget gode trommer. Det er åpenbart at Sakae har hatt flere lydidealer som de har gått for og det er deilig å A/B-teste Almighty og Trilogy og høre hvor stor forskjell det er på dem. Jeg ville ikke nølt med å bruke disse profesjonelt, både live og i studio, konkluderer Dale.