Skal gjøre musikken lønnsom
Musikkens Næringsråd skal styrke verdiskapingen i norsk musikk.
I ettermiddag stiftes Musikkens Næringsråd, under Spellemannskonferansen i Stavanger. Rådet består av representanter fra mange bransjeorganisasjoner, og skal sette næringen på agendaen og maksimere musikklivets næringspotensial, ifølge en pressemelding.
Rådet blir etablert som respons på regjeringas uttrykte ønske om å styrke verdiskapinga i norsk kulturliv. Næringsrådet tar på seg oppgaven å konkretisere tiltak for å skape bedre rammebetingelser for den norske musikkindustrien. Og erklærer at målet er å styrke verdiskapinga i sektoren, og konkurranseevnen.
– Musikkbransjen er en næring med et betydelig verdiskapningspotensiale. Musikkindustriens Næringsråd er et bredt bransjeinitiativ som vil synliggjøre at den norske musikknæringen består av mange ledd som produserer sluttproduktet. Rådet ønsker å kartlegge bransjens totale næringspotensial, ikke bare det som handler om artistens plate- og konsertinntekter, sier Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway, i pressemeldingen.
Næringsrådet har 11 medlemmer i perioden 2014-17. Det består av representanter for ulike deler av bransjens næringskjede, og enkeltpersoner med spesiell fagkunnskap.
Musikkeksporten er representert ved Kathrine Synnes Finnskog. De uavhengige plateselskapene ved Larry Bringsjord fra Fono, og de større norske og internasjonale ved IFPIs Marte Thorsby. GramArt representerer artistene gjennom Tonje Kaada. Festivaler og helårs konsertarrangører er representert av Line Endresen Normann fra Norske Konsertarrangører. Komponister og låtskrivere er presentert gjennom Tonos Willy Martinsen. I tillegg finner vi fagpersonene Joakim Haugland (by:Larm, Smalltown Supersound), Stein Bjelland (Stein70000), Hans Petter Hadeland (Haaland, Eidsvåg & Strøm AS), Trond Tornes (Phonofile) og Rhiannon Hovden Edwards (Musikkutstyrsordningen).