– Jeg var ikke så imponert over nivået på amatørene
Slik fikk norske Ingerid jobb i et dansk storband.
Ingerid Annette Saxe er trombonist i The Danish Radio Big Band, tidligere kjent som The Danish Radio Jazzorchestra.
Saudabuingen har bodd i Danmark siden 1994 og bor i Greve, utenfor København.
– DR Big Band er jo smått legendarisk blant musikere.
– Ja, det er jo det. Mange framtredende musikere har ledet bandet. Den meste kjente er trolig trompetisten Thad Jones. Han døde i 1986, så det var lenge før min tid.
Saxe har vært i DR Big band siden 2000.
– Det har vært noen spennende år med meget flinke dirigenter. Nå er det Miho Hazama som leder oss. Vi er totalt nitten musikere.
Geografien gjør ting enklere i Danmark
Hun er utdannet ved Stavanger Musikkonservatorium som det het tidlig på 90-tallet og har etterutdanning fra Det Jyske Musikkonservatorium i Århus.
– Så du fikk rett og slett jobb med en gang i Danmark?
– Nei, ikke med en gang. Men jeg var heldig og fikk en del å gjøre ganske fort.
Saxe studerte i Danmark 1994 til 1996 og fikk allerede etter et halvt års tid et årsvikariat i Musikkorps Fyn. Det var et militærkorps som nå er nedlagt.
– Deretter frilanset jeg en del og hadde flere årsvikariater i Århus Symfoniorkester i årene 1998 til 2000.
Så fikk hun ansettelse hos DRBB.
– Jeg trodde jeg skulle være her ett år for så å dra hjem for å bli ildsjel i en eller annen kulturskole. Nå har jeg bodd her i over tretti år. Det er helt sykt. Fun fact: Jeg er første og stadig vekk eneste kvinne i bandet!
– Jobber du i Norge noe særlig?
– Nei. Jeg dro rett etter studiene. Jeg hadde ikke noe nettverk av betydning i Norge.
– Hvordan er det å jobbe i Danmark?
– Siden jeg ikke har jobbet noe særlig i Norge, kan jeg ikke sammenligne. Men det er klart at geografien gjør en del ting mye enklere her. Mange flere mennesker på en ganske liten og flat plass.
– Ja vel?
– For å forklare: Det betyr at det er eksempelvis relativt enkelt å håndtere vikariater. Korte avstander.
Fra Århus, der hun bodde først, er det en time ut til Jylland med bil, det er halvannen time med tog fra Århus til Aalborg.
– Det er noe annet enn avstandene mellom for eksempel Bergen og Stavanger. Dette gjorde nok sitt til at det ble enklere for meg å etablere meg rundt omkring, forteller hun.
– En ting til: Da jeg kom hit, hadde Danmark mange flere militærkorps enn nå. De hadde ofte jobber å tilby. Dessverre er det lagt ned flere stykker i de senere årene.
God timing
Saxe forteller at hun opplever at hun kom til Danmark på et godt tidspunkt. For det ble fort mye jobbing.
– Jeg har vært heldig. Men jeg er nå glad for at jeg opprinnelig havnet i Århus og ikke i København.
– Hvorfor det?
– Det er mye mer kamp om plassene i København. Det er hovedstaden, det er en større by …
I Århus var det i tillegg et generasjonsskifte blant musikerne på den tiden.
– Timingen kunne ikke vært bedre. Siden jeg fikk mye jobb så fort, tenkte jeg etter en stund: Dette kan jo faktisk fungere.
– Hvordan er nivået på danske musikere?
– Da jeg kom hit må jeg nok innrømme at jeg ikke var så imponert over nivået på amatørene. Jeg kom fra Stavanger hvor nivået på messingblåserne er skyhøyt, forteller hun.
– Det var noe med pasjonen i brassbandmiljøet som jeg kjente fra Stavanger som var litt fraværende her.
Til gjengjeld var nivået på de som til slutt kom inn på konservatoriet, etter hvert veldig høyt, forteller hun.
Sær organisering
Musikerne i DRBB er ansatt på en litt underlig måte: De er bare ansatt fra oktober til april. I prinsippet er de frilansere større deler av året.
– Men om sommeren har vi fire prosjekter som legges litt fritt pluss en del annet mindre oppdrag.
– Men dette låter da litt rart?
– For ordens skyld så har vi lønnsrettigheter som alle andre, men året er sydd sammen litt underlig. Vi har rom til å gjøre andre ting.
– Hvordan ser en arbeidsdag ut i DRBB?
– Vi øver fra ti til to mandag til onsdag, og av og til torsdag. Og så spiller vi konsert på fredag. Slik ser en helt vanlig uke ut. Men ofte blir prosjektene våre sendt ut på tur fordi vi er en del av Danmarks Radio. Den er offentlig og de plikter å være tilgjengelig for folk flest.
Prøvespill eller ei
– Er det mange medlemmer i storbandet som ikke er fra Danmark?
– Vi en håndfull svensker, to fra Nederland og så meg, som eneste norske. Å, jeg glemte: Vi har norsk kunstnerisk leder, Birger Carlsen.
Antallet utenlandske musikere er påvirket av hvordan DRBB velger å rekruttere folk. En periode var det nemlig tradisjon å hente inn folk de mente de trengte. En slags headhunting.
– Det kom inn flere utenlandske musikere da de begynte med prøvespill for musikere. Da jeg begynte, var det prøvespill.
– Du har jo familie i Danmark. Tror du at noen gang kommer til å vende nesen mot Norge igjen?
– Nja. Det er neppe noen fast stilling som jazzmusiker som er interessant for meg i Norge. Det er i det store og hele få av dem. Men det er klart det hadde vært gøy å gjøre noen prosjekter hjemme.