Slik går det med billettsalget til sommerens festivaler – ifølge festivalene selv
– Voksne over femti gjenoppdaget gleden ved å være hjemme. Dette må vi kjempe imot.
Dagspassene til fredag 11. august er allerede utsolgt.
– Hvordan er årets festival i forhold til fjorårets?
– I fjor var et unntak, hvor en stor del av billettene var overført fra 2020 og 2021. Det betyr at 2022 ikke funker som sammenligningsgrunnlag for normalt salgsmønster.
– Kan vi si at vi er tilbake til normalen fra før pandemien?
– Litt tidlig å si, men vi forventer et normalt billettsalg, som betyr at vi vil være utsolgt før festivaluka.
Buktafestivalen
– Vi har faktisk et høyere forhåndssalg i år enn vi noen gang har hatt, men det kan skyldes ny salgsstrategi og ikke at publikum har endret vanene, forteller Marianne Saus, festivalsjef i Bukta Tromsø Open Air Festival.
– Hvis man sammenligner med fjorårets festival, hvordan ser det da ut?
– Vi solgte ikke ut i fjor, noe som mest sannsynlig hadde med vaner, postpandemi og smittefrykt å gjøre.
– Gjorde dere noen analyser av fjorårets billettsalg, eller er det mest antagelser?
– Vi analyserer billettsalget fra uke til uke, og ser på årsaker og sammenhenger. Noe eksakte svar kan man imidlertid ikke få, og publikumsundersøkelser gir heller ikke eksakte svar, ettersom vi aldri får svar fra alle billettkjøpere. Derfor vil det selvsagt være noen antagelser med i det helhetlige bildet.
Sildajazz
Hvordan opplever Sildajazz det første post-pandemi billettsalget? «Jeg vet ikke helt» er det ærlige svaret fra festivalsjef Andreas Meland.
– Jeg tok over som leder etter 2019, altså rett i (sic) pandemien. I løpet av pandemien sluttet vi med pass fordi det da var umulig å få til i praksis. Nå kjøper man billett til hver enkelt konsert. Jeg har altså ikke et normalår å vise til enda.
– Sildajazz er ikke før i august. Kan man allerede nå ane et mønster?
– Billettsalget går som vi håper. Men det følger en trend som er observert andre steder, nemlig godt forhåndssalg på de kjente artistene, mindre salg på det smalere. Vi er satt noe tilbake med tanke på bredden, og bredden er avgjørende viktig for oss.
– Vi må ha mer is i magen, og fallhøyden her har åpenbart blitt større.
Blues in Hell
– Vi har nærmest en menighet som kommer nesten uansett. Men til tross for det tror vi at normalen er tilbake først til neste år, sier daglig leder i Blues in Hell-festivalen, Kjell Inge Fischer Brovoll.
– Når begynner billettsalget? Dere har jo ikke festival før i september.
– Det er begynt alt. Vi startet tidlig i år for å ha litt ekstra tid. Så langt går det helt supert. Allerede nå er femti prosent av billettene solgt. Men det skyldes nok at mange av våre gjester er tilreisende og de kjøper en pakke med hotellplass. De er veldig populære.
– Når disse pakkene er utsolgt, regner vi med at salget vil stoppe litt opp frem til de siste ukene før festivalstart.
Fischer Brovoll påpeker at festivalens kjernepublikum er voksne over femti, og han mener at de fikk andre vaner i løper av pandemien.
– I flere år har de brukt feriepenger på å oppgradere hytta, kjøpt bedre sofa eller større TV. De gjenoppdaget gleden ved å være hjemme. Dette må vi kjempe imot. De må dras opp av sofaen. Festivalene som retter seg mot yngre folk er vinnerne, for de yngre har sittet inne og kjedet seg og vil ut og more seg.
– Hva er målet for årets festival?
– Målet er å få 1200 betalende hver kveld. Det er realistisk også får vi håpe det blir mer normalt fra neste år.
Notodden Bluesfestival
– Billettsalget vårt ser bra ut. Vårt tradisjonelle rabatterte førjulssalg var en «all time high», sier festivalsjef Jostein Forsberg. Han har vært enten sjef eller i ledelsen siden 1990.
– Du kan si vi er spente på hvordan 2023 blir. Men så langt ser det bra ut.
– Hva ligger antallet besøkende på i et normalår?
– Cirka 20–22000 solgte billetter i snitt og et totalbesøk på 35 000. Men det er en ny faktor inne i bildet: siden 2019 har prisene steget ganske mye, og dollarkursen har gått rett i været. Vi som har mange amerikanske artister, og merker det godt. Men vi er klar over utfordringen og håper på at det gode salget fortsetter.
– Dessuten er vi forsiktige med kostnadene uansett. Vi har også i bakhodet at folk kjenner den generelle prisveksten på lommeboka nå. Derfor er vi bevisste på å fortsatt holde billettprisene på et fornuftig nivå.