Slik snakker du med barna om streik ⋆ Kontekst
Fra demonstrasjonstoget under kulturstreiken i september.
Fra demonstrasjonstoget under kulturstreiken i september. Foto: Musikkultur

Slik snakker du med barna om streik

– De er generasjonen hvor alt blir avlyst. Det er klart de ble lei seg, sier dramaturg ved streikerammet teater.

Kulturstreiken som rammer institusjoner over hele landet, rammer også aktører utenfor streikeområdet. Da også barn og unge som har blitt engasjert som skuespillere, dansere eller i kor. Flere forestillinger står i fare dersom denne ukens tvungne mekling mellom partene ikke fører frem.

Blant de avlyste teaterstykkene er prestisjeoppsetningen av Amadeus ved Kilden Teater i Kristiansand, hvor to barneskuespillere var på rollelisten.

Dramaturg Endre Sannes Hadland ved Kilden ga nyheten om streiken til den ene av de to unge skuespillerne.

– Han ble veldig overrasket, og begge skuespillerne var lei seg for avlysningen. Men vi måtte bare være helt ærlige – det nytter ikke å pakke det inn. Jeg sa at ‘nå er det streik, vi kommer til å ha en lukket visning, men stykket blir nok utsatt i flere år’.

Hadland valgte å ikke gå i dybden om streiken da han snakket om avlysningen.

– Vi brukte ikke mye tid på å snakke med dem om hva streik er. De har jo ikke noe med den konflikten å gjøre. Så da sa jeg heller at ‘dette er en konflikt som handler om noen sjefer langt over oss som skal lage noen regler som vi ikke vil ha, og den eneste måten å løse det på er streik’.

– De er generasjonen hvor alt blir avlyst, så det er klart de ble lei seg. Noen føler kanskje at dette er den eneste muligheten, sier Hadland.

Dramaturg Endre Sannes Hadland.
Dramaturg Endre Sannes Hadland. Foto: Kilden

Men det hjalp at de var to om det, at de ikke sto alene og kunne støtte hverandre. Og ifølge Hadland var de unge mye raskere til å komme over avlysningen enn de voksne.

– Da de så at de voksne var lei seg og gråt, var guttene fort borte og sa ‘det går fint, det går over’. De var veldig stolte over- og veldig glade for det de hadde jobbet med frem til forestillingen.

Reserveløsning

For å bøte på avlysningen, satte Kilden opp en lukket visning av Amadeus for familie, venner og ansatte. I tillegg har de satt opp konsert i oktober med Mozarts musikk, hvor de to unge får vært med.

Operasjef Frøydis Emilie Lind sier at stemningen ved Kilden den siste tiden tidvis har vært «virkelig ille og ordentlig trist», men at det hjalp å ha en lukket forestilling.

– At de fikk følelsen av å vise hva de har gjort frem til andre, tror jeg har vært til glede, sier Lind.

Hun sier at kommunikasjonen om streiken har vært gradvis. Først om at det var trussel om streik, som ble kommunisert til alle, og så at streiken var et faktum. De fortsatte prøvene i det lengste, og valgte å ikke permittere frilanserne. At de unge skuespillerne nå får et ‘erstatningsoppdrag’ i form av Mozart-konserten, gjør at alle prøvene ikke har vært forgjeves.

– Det ble de glade for, sier Lind.

De voksne må ordne opp

Også barnekoret i Operaen i Oslo ble rammet av streiken da oppsetningen av Dead Man Walking ble avlyst.

«Koristene i Operaens barnekor er skuffet over at forestillinger er avlyst på grunn av streiken», skriver dirigent Edle Stray-Pedersen på melding til Musikkultur.

Ifølge Stray-Pedersen hadde barna etter en lang periode med nedstengning og digitale øvelser sett frem til å spille for et levende publikum igjen.

Både koristene og deres foresatte ble muntlig og skriftlig kort orientert om bakgrunnen for streiken.

«I tillegg har jeg overfor barna presisert at de ikke kan klandres for situasjonen og at det er de voksne som må finne løsningene», skriver Stray-Pedersen.

Møt barnets følelser

– Det emosjonsveiledende rådet er å møte barnets følelser, for eksempel skuffelse, før man snakker om løsninger, men jeg tror foreldre og barn flest takler denne typen avlysninger helt fint, sier Rune Flaaten Bjørk, universitetslektor i klinisk psykologi ved UiO.

Han har selv barn i barneteater og har håndtert avlysninger som følge av koronapandemien. Ifølge Bjørk er voksne generelt litt kjappe til å gå videre på løsninger enn å respondere på barnas følelser, men tenker ikke at dette er problematisk med hensyn til teater-avlysninger.

– Vi voksne kan bli litt for løsningsfokuserte med en gang. Det er ikke noe galt i og for seg, men kan være bagatelliserende overfor barna. Bruk tid på å gi uttrykk for at dette er kjipt, da føler barn i større grad at de blir sett.

Rune Flaaten Bjørk, universitetslektor i klinisk psykologi.
Rune Flaaten Bjørk, universitetslektor i klinisk psykologi. Foto: UiO

Når barna får mulighet til å sette ord på følelsene som kan oppstå i sånne situasjoner, blir de ifølge Bjørk også bedre på å håndtere lignende følelser i andre – kanskje mer alvorlige – situasjoner.

Men samtidig mener han at barn må venne seg til å ikke bli møtt på en optimal, emosjonsveiledende måte i hele tiden.

– Avlysninger er en naturlig del av livet. De fleste barn takler dette fint, selv om det er både skuffende og kjipt.