Hva gjør man når sosiale medier blir for mye?
– Artister burde finne en form for deling man er komfortabel med, sier psykolog.
Musikere må bruke mer tid og kreativitet på sosiale medier. I arbeidet med doktoravhandlingen Independent and Dependent: Negotiations Between Contemporary Indie Music and Social Media fant musikkforsker Eirik Jacobsen at for de fleste uavhengige artister er det ikke alternativ å ikke være på sosiale medier.
– De fleste føler på et kontinuerlig press om å hele tiden komme med nytt innhold, fortalte Jacobsen til forskning.no.
Til Kontekst utdyper han at dette i enda større grad gjelder artister eller band som ikke er knyttet til et stort plateselskap.
Det viktigste en artist kan gjøre på sosiale medier er å fremstå slik man selv er mest komfortabel med å være, sier han.
Dette ga gjenklang i et panel under Folkelarm tidligere denne måneden.
– En illusjon av kontroll?
Musiker og vokalist i Valkyrien Allstars, Tuva Syvertsen, forteller panelet at hun kjenner på presset for å være tilgjengelig.
– I perioder der jeg er overarbeidet og sliten kjenner jeg på at alle skal ha noe fra meg.
Syvertsen forteller at hun likevel opplever at hun selv har makt over hva hun velger å dele. Ofte kan hun også finne på «å gjøgle litt» på sosiale medier.
– Jeg føler det er noe med å ta vare på sin egen integritet i det små. Det kan potensielt ligge mye bra psykisk helse i å fleipe litt med det du deler, sier Syvertsen.
Jo mer personlig, jo bedre
Syvertsen får medhold fra psykolog i Nion, Marcus Resch Ånestad. Nion jobber med samtaleterapi og samarbeider med flere aktører i kulturlivet.
– Jeg digger ar man kan være litt gjøgler, sier Ånestad.
Han tror det å tøyse kan hjelpe å holde litt avstand mellom det private og personlige, og det en deler. Samtidig:
– Vi vet at trendene fremmer det å være personlig. Ønsker man å treffe algoritmen, må man være personlig på sosiale medier. Det er sånn systemet og algoritmene fungerer nå.
Det legger nok også et sterkt press på å innfri disse forventningene om det personlige, forklarer Ånestad.
Musikkforsker Jacobsen bekrefter dette:
– Mer personlig innhold kan ofte føre til mer engasjement på sosiale medier enn mer formelt innhold. Dette er fordi folk elsker å få innblikk i privatlivene til artister, og derfor kan mange oppleve en slags forventning til at de skal dele mer av seg selv, sier han.
Ånestad tror likevel at mye av forventningene er selvpålagt. Det gjør dem dog ikke mindre reelle, påpeker han.
– Jeg oppfordrer alltid at man skal finne en form for deling som funker for en selv, og som man er komfortabel med.
Når det blir for mye
Sosiale medier er noe alle artister, så vel som mannen i gata må forholde seg til, enten man aktivt bruker dem eller ikke.
Det kan oppleves stressende, og som Syvertsen sier: «Som om alle vil ha noe fra deg hele tiden».
Psykolog Ånestad snakker med mange artister som opplever dette presset.
Han har noen varsellamper man burde være oppmerksom på: Økende rusbruk, isolasjon, mer negative tanker, dårligere søvn, manglende energi og manglende interesse i andre mennesker og deg selv.
– Opplever du dette bør du snakke med noen, sier Ånestad.
Han erfarer at mange føler seg overveldet om de har mye å gjøre, eller føler at oppgaver blir for store, til å bryte ned oppgaven.
For eksempel: Planlegg når du vil poste på sosiale medier, så du er på da, men ikke trenger å være på hele tiden.
Syvertsen forteller at når hun føler på seg at hun er på grensen til noe usunt og føler seg overveldet, så er det en ting som gjelder: Å fokusere på håndverket.
Ånestad mener også at dette fokuset på håndverk er lurt. Ikke bare for å konkretisere tankene, men også for å opprettholde gnisten for det man driver med.
– Overveldese kommer også ofte av kaotiske tanker, bekymringstanker og vanskelige følelser. Ofte blir disse avhjulpet ved å dele det med noen andre. Det hjelper også å få snakket det ut, da tale er en form for konkretisering og sortering av tankeinnhold, sier Ånestad.