– Spellemann er jo en bra pris
Etter at landets største musikkpris snudde på hælen, ønsker initiativtaker til opprop en tettere dialog og en ny juryordning.
– Hei Vegard, hva tenker du om denne utviklingen da?
– Det er jo det vi ønsket oss, det er et steg i riktig retning. Nå kommer vi til å melde opp utgivelsene våre til Spellemann igjen.
– Fikk du vite om Spellemann-endringen på forhånd?
– Nei, jeg fikk vite det da alle andre fikk vite det. Men så har det jo skjedd ting «på bakrommet» også, altså i samtaler med Ifpi og Fono.
– Men dere ønsker likevel å opprette en ny pris for klassisk og samtidsmusikk?
– Ja, vi vil ikke gi opp den tanken. Det er jo ikke tilbake til null. Det beste hadde vært å utvikle Spellemann til å ha enda bredde, bli en tydeligere bransjepris.
«Eierne Ifpi og Fono prater sammen, men jeg opplever ikke at de henter inn informasjon fra bransjen.»
– For Spellemann er jo en bra pris. På 90-tallet var det priser for orkester, kammerorkester og samtid. Det var mer fokus på tradisjonsmusikk og bredden var … ehh…
– Bredden var bærende?
– Ja, det er god måte å si det på.
– Man ser det på showet også. Det er 98% popmusikk og andre musikere som spiller sammen med popartister.
– Hva ønsker du fra Spellemann nå?
– En god dialog. Eierne Ifpi og Fono prater sammen, men jeg opplever ikke at de henter inn informasjon fra bransjen. Den kritikken består.
– Og så mener jeg at juryordningen bør gjennomgås. Det er ønskelig med en sterkere og mer demokratisk juryordning. Et alternativ er at man oppretter et akademi, som de gjør med Grammy-utdelingen, hvor man betaler medlemsavgift for å være del av, og som står for juryeringen. Vi snakker veldig gjerne med Spellemann om dette.