Spotify Wrapped: Hva med artistene?
Det er de største som får mest, og norsk musikk faller fra i årsoppsummeringene. Men «wrapped» er også en anledning til å gi de små, lokale artistene oppmerksomhet.
Siden 2016 har Spotify gjort hver enkeltes lytterstatistikk tilgjengelig i det som nå er kjent som Spotify Wrapped. Er Wrapped-offentliggjøringen det nærmeste musikken kommer Black Friday?
Det er i hvert fall tiden der alle eventuelle tvil om Spotify som en etisk plattform for musikkonsumpsjon går ut av vinduet, til fordel for å dele artige grafikker som sier noe om lyttervanene dine.
Wrapped gir oss ikke bare innsikt i hva hver og en av oss egentlig hører på, den spilles også ut som en dystopisk bandbattle på sosiale medier. Hvem har best musikksmak? Hvem hørte altfor mye på Ringenes Herre-scoret? Hvem har barn og er stuck i en loop av «Baby Shark» og meditasjonsmusikk?
Også for artisters del er dette en stor dag. Hvem hører på musikken deres. Hvem har flest lyttere? Går det opp eller ned med lyttertallene?
Wrapped avslører hvem vi egentlig er. Så mye at noen faktisk bruker tid på å rigge hvilke artister eller låter de får på topplistene sine – for å fremstå som noen andre enn hva de egentlig er.
Skyldig glede
Spotify er ikke alene om å tilby lyttere denne årsoppsummeringen. Men med den enorme markedsdominansen har Spotify Wrapped en langt større status enn Apple Musics Replay, eller hva det enn er Tidal tilbyr lytterne sine.
For meg har Spotify Wrapped alltid vært en «skyldig glede». Både fordi jeg blir konfrontert med hva jeg egentlig hører mest på, og fordi eksplosjonen av musikkeksponering på sosiale medier kommer med en tydelig bismak.
Det blir fort sånn at de som har mest, får mest. Ikke bare gir algoritmene på Spotify større treffsikkerhet for større artister, de færreste artister tjener spesielt mye på strømmetjenesten. Spotify-eier Daniel Ek tjener mer på strømmetjenesten enn årets mest strømmede artist Taylor Swift.
Akkurat det gir en opplevelse av at hele systemet er råttent.
I Wrapped-feberen er det lett å glemme at Spotify ikke er en spesielt artistvennlig plattform. De fleste tjener lite på avspillingene de får via Spotify.
De største får mest
Selv om Wrapped gir eksponering til artister, så er det også en PR-gullgruve for Spotify som plattform.
Det er ikke sånn at Taylor Swift trenger eksponeringen Wrapped-delingene kommer til å gi henne. Etter år med Eras-turné er det kanskje ikke så overraskende at hun topper 2024-statistikken.
Norske artister derimot faller ofte unna når de settes opp mot gigantene i strømmetjenestens korthus. Dette ser vi også tydeligere i år. Norsk musikk strømmes mindre, noe VG har skrevet om.
Faktisk er Roc Boyz de eneste norske på topplistene over artister nordmenn har strømmet mest det siste året.
På en annen side er det og en fin måte for fans av mindre artister å vise hva de hører på. Det er også en gyllen mulighet for artister selv å vise lyttertall og flagge utgivelser som kanskje har gått under radaren.
Sosiale medier er en gullgruve for eksponering, men det kan føles demotiverende å stressende å se de samme artistene flagge topplistene igjen og igjen.
Wrapped er gøy, men om det er sunt for musikkmangfoldet er diskutabelt.
Jeg har en oppfordring:
Benytt Wrapped til å reflektere over hvilke artister du setter pris på, som du også gjerne vil gi en shout out til. Om de ikke topper listene dine, så kanskje gi et vink – på ditt foretrukne sosiale medie – til de norske artistene du har satt pris på i året som har gått.