Tror virtual reality blir en uunngåelig del av musikkindustrien
Musikkindustrien står foran store teknologiske forandringer. – Det kan bli tøft for musikerne, spår teknologiguru og Warner-ansatt Scott Cohen.
– Do you guys know Disney? You have that up here?
Det er liten tvil om at det er en amerikaner som snakker. Vel er han bosatt i England, men Scott Cohen er en ekte visjonær amerikaner. Bransjeringreven og teknologiguruen bærer den noe møysommelige arbeidstittelen Chief Innovation Officer of Recorded Music i Warner, og er på norgesbesøk for å snakke om digitalisering og teknologiens rolle i den framtidige musikkbransjen, under festivalen Vill Vill Vest. Tittelen på foredraget er «It’s the end of the world as we know it» – og ja, ut fra det Cohen har å fortelle, kan det virke sånn.
Musikkbransjen vil gjøre som Disney
– Disney kjøper opp alt. De kjøper tilbake sine egne filmer og produksjoner, og fjerner dem fra strømmetjenester som Netflix. Hvorfor? Fordi de ikke aner hvem kundene deres er, forteller Cohen, akkompagnert av et enormt bilde av Mikke og Minni fra Disneyland.
Han er klokkeklar på at det samme vil skje i musikkbransjen, på grunn av behovet for å vite hvem kundene er.
Kunstig intelligens åpner for andre hitlåter
Cohen er klar på at det kommer både fordeler og ulemper med bølgen av kunstig intelligens som skyller inn over bransjen. Han gir et eksempel på hvordan dette allerede har revolusjonert måten vi finner og lytter til musikk på: For 20 år siden ville man gått inn i en platebutikk og søkt alfabetisk etter musikk. Bladd seg gjennom plate etter plate. Med lanseringen av iTunes i 2001, ble all musikken i stedet organisert etter sjanger. Så kom strømmingen, med Spotify i bresjen – og nå er det verken sjanger eller alfabetisk kategorisering som styrer, men først og fremst spillelister.
– Tenk på Despacito, for eksempel, sier Cohen engasjert og refererer til Luis Fonsi og Daddy Yankees reggaeton-monsterhit fra 2017 – den første i sin sjanger til å herje hver krok av Europa og USA.
– I iTunes ville den vært kategorisert som «world music», majoriteten av lyttere ville aldri ha funnet den. Eller BTS (koreansk K-pop-gruppe, journ.anm.) – de ville aldri nådd verdenssuksess for ti år siden. Det er kunstig intelligens som har lagt dette i fanget på folk.
– Fansen vil bli mer delaktig
Virtual reality kommer til å spille en stor rolle i framtida, ifølge Cohen. Han gir nok et eksempel: Man kan spille spill som simulerer konserter, hvor man selv står på scenen med yndlingsbandet. Sentralt i utviklingen er fansens rolle, forteller amerikaneren. Fans vil ta del i – og bli del av – musikernes kunst, i stedet for å være utelukkende konsumenter.
– Dette er ikke mine egne antakelser. Dette er uunngåelig – det skjer i alle andre industrier, så det er bare et tidsspørsmål før det skjer i vår industri også. This is the future.
Musikeres håndverk ikke like viktig
Vi er også for alvor på vei mot en verden hvor alle kan uttrykke seg gjennom musikk. Nye digitale instrumenter, så vel som apper gjør dette mulig, og hvem som helst står fritt fram til å publisere egne låter, beats og verk. Det kan bli tøft for musikerne:
– Tenk på alle timene man har gått gjennom for å bli god på instrumentet sitt! Først læring, pugging og øving – så kommer kreativiteten. Nå kommer dette til å endres. Det er som med fotografene og Instagram: Nesten ingen har fotoutdanning, men alle poster bilder i ett sett likevel, og mange får berømmelse og millioner av følgere. Folk liker å uttrykke seg selv, rett og slett.