Urørt oversvømmes av KI-musikk: – Et problem ⋆ Kontekst
NRK Urørt
Foto: Kontekst
Nyheter

Urørt oversvømmes av KI-musikk: – Et problem

NRKs musikkstrømmetjeneste fronter musikk som er helgenerert av kunstig intelligens. Urørt jobber nå med nye retningslinjer.

Urørt er NRK P3s strømmetjeneste for ukjente musikere. Eller «Norges viktigste musikkonkurranse for uetablerte artister og band», som de skriver selv.

Disse uetablerte har siden år 2000 lastet opp sangene sine til Urørt-nettsiden, og med tiden blitt etablerte og vel så det. Både Girl In Red og Arif er blant dem som har vunnet Urørt og som senere har blitt suksessfulle popartister.

Men den siste tiden har plattformen fått store utfordringer med å håndtere musikk skapt av kunstig intelligens (KI).

Flere Urørt-brukere skriver på profilsiden sin at de bruker KI til å helgenerere all musikken som lastes opp.

Under fanene ‘Populære låter’ og ‘Nye låter’ på Urørt sin forside er KI-musikk fremtredende plassert.

Både brukere som er åpne om at de lager KI-musikk og brukere som kun benytter KI til det visuelle, blandes her med musikken til band og artister.

Samtidig står det i NRKs retningslinjer for bruk av kunstig intelligens: KI-generert musikk skal benyttes med stor grad av aktsomhet.

Og Urørt-redaksjonen lytter ifølge dem selv all musikk som lastes opp til nettsiden.

Hvorfor lar NRK da KI-generert musikk liggende på Urørt?

Håper NRK heier på ekte mennesker

– NRK som allmennkringkaster har et spesielt ansvar for å fronte ny, norsk musikk. Så ja, jeg synes det er et problem at de fronter musikk som er KI-generert, sier Ole Henrik Antonsen, styreleder i Nopa (Norsk forening for komponister og tekstforfattere) til Kontekst.

Antonsen har vært en av musikkbransjens mest synlige stemmer om problematikken rundt KI-generert musikk.  

Han synes det er vanskelig å si om Urørts publisering av KI-musikk bryter med NRKs retningslinjer, men at det er «åpenbart ikke poenget at Urørt skal være for KI-generert musikk».

Ole Henrik Antonsen, Nopa
Ole Henrik Antonsen, styreleder i Nopa, stusser ved Urørts publisering av KI-musikk. Foto:Anne Valeur

– Meningen er jo å oppdage nytt talent. Strømmeplattformene overstrømmes av nye KI-genererte låter. Det siste vi trenger er at også NRKs flater fylles av dette.

Antonsen mener at NRK som offentlig finansiert kringkaster skal være særlig bevisst på sin rolle som kurator.

Han opplever stort sett at de er dette, og at de flinke å fremme norsk musikk. 

– Med KI-generert musikk tenker jeg man skal være ekstra varsom. Også fordi dataene som for eksempel Suno og Udio er trent på ikke er klarert med rettighetshaverne.

Suno og Udio er eksempler på tjenester hvor hvem som helst kan skape musikk via kunstig intelligens.

– Jeg håper at NRK heier på at ekte mennesker skaper og fremfører musikk – på samme måte som ekte mennesker fremdeles lager programmene NRK fyller sine flater med, sier Antonsen.

Et krav om at KI-musikk merkes?

Det er fremdeles mange «ekte mennesker» som også laster opp musikken sin til Urørt. Blant dem er bandet Ymse.

– Tenker dere at synligheten til Ymse blir mindre som følge av at Urørt lar KI-musikk ligge på nettsiden?

– Det er et litt ledende spørsmål, men svaret er jo utvilsomt ja, sier bandet til Kontekst.

– Dersom Urørt pumpes full av robotsanger så blir det jo vanskeligere å finne musikk fra ekte mennesker. En løsning på det kan for eksempel være et krav om at KI-musikk må merkes.

Bandet Ymse
Mister synlighet? Musikk skapt av «ekte mennesker», som bandet Ymse, blir sidestilt med brukere som laster opp KI-musikk. Foto:Joakim Riise

Bandet har ikke lagt merke til at det at det mye KI-generert musikk på Urørt, men sier også at KI-musikken blitt såpass avansert at det kan være vanskelig å skille fra ekte musikk.

– I hvert fall innen sjangre som for eksempel EDM.

Ymse bruker ikke KI i sin egen musikkskapning, men «brukte et par KI-verktøy» da de gjorde ferdig albumet sitt i fjor.

– Blant annet brukte vi masteringprogrammet Izotope Ozone. Men resultatet ble litt så som så. Dersom vi hadde hatt pengene, så hadde vi utvilsomt gått til et masteringstudio.

Bandet trekker også fram relasjonen mellom musiker og lytter:

– Finnes det egentlig noen som har lyst til å høre på musikk hvis de vet at det ikke er ekte mennesker som har laget den?

NRK: – Vi jobber med det

Jon Nguyen, prosjektleder i Urørt, sier til Kontekst at NRK P3 jobber hardt med å takle utfordringene som KI-musikk medfører for plattformen.

Retningslinjene for Urørt, som til nå ikke har hatt tydelige regler for KI-musikk, oppdateres i disse dager.

– Vi opplever for tiden nye problemstillinger som er krevende for oss å forholde oss til. Den siste tiden har det eksplodert i antall opplastinger av KI-musikk, som vi absolutt tar på alvor og jobber med, sier Nguyen.

– På generell basis er det viktig for oss å understreke at all musikk er i utgangspunktet velkommen på Urørt så lenge den forholder seg til våre retningslinjer.

Ifølge Nguyen lytter Urørt-redaksjonen til det som lastes opp på siden, men det meste blir liggende uten at redaksjonen gjør noe med sangene.

– Med en gang en låt er lastet opp, er den tilgjengelig for alle. De redaksjonelle løftene vi gjør er å vurdere musikk til listing eller anbefaling – og da spilling på radio, i tillegg til å velge Månedens Urørt, gjøre samarbeid med festivaler og større artister, og arrangere Urørtfinale.

Jon Nguyen
Jon Nguyen, prosjektleder i Urørt, sier at det snart kommer nye retningslinjer for tjenesten. Foto:NRK

Dersom Urørt-redaksjonen mistenker at en sang er helgenerert av kunstig intelligens, om det er KI-bruk som misbruker reelle artisters stemmer eller bryter med åndsverkloven, velger redaksjonen å ikke spille eller løfte disse låtene.

Men de blir altså liggende på Urørt-siden. 

– Det er over 10 000 opplastinger fra nærmere 4000 forskjellige artister som gjør at det er utfordrende å verifisere alt, sier Nguyen.

Sletter sjeldent låter

Urørt-sjefen påpeker samtidig at redaksjonen er åpne for ny teknologi og bruk av KI som verktøy for artister, komponister, låtskrivere og produsenter.

– Vi følger utviklingen tett, og har den siste tiden diskutert mye hvordan vi forholder oss til denne nye bølgen av opplastinger. Det er ikke nytt at det blir lastet opp musikk som vi er usikre på om forholder seg til brukervilkårene våre eller åndsverkloven, og vi vet at modereringen av dette er krevende fra før. 

– Vi sletter sjeldent låter – og enda sjeldnere brukere. Akkurat nå er KI såpass nytt og usikkert, at det viktigste vi kan gjøre er å diskutere, drøfte og følge utviklingen så tett som vi kan, sier Nguyen.

Og til Antonsens oppfordring til å heie på ekte mennesker, sier Nguyen:

– Urørt er til for å heie fram nye, unge, lovende artister og band i Norge! Vi gjør valg for å løfte musikken og skaperne bak, og vil alltid prioritere dette.