– Vi må jobbe for å gjøre scenekunst mer tilgjengelig for unge
En ny rapport viser at ungdom foretrekker andre fritidsaktiviteter. Disse jobber likevel for å nå fram med teater.
Lysene i salen er skrudd på og applausen er over.
Vega Ung har nettopp gjennomført forestillingen «Jeg ser deg», et stykke som baserer seg på de unge skuespillernes egne følelser og erfaringer.
Mens de fleste virker fornøyd med egen prestasjon og glade for at forestillingen gikk som den skulle, er det andre som er mer usikre, og til og med tvilende om egen prestasjon.
En ung jente vender seg til teaterpedagog og lagleder for Vega Ung, Jawad Aziz. Den opprørte minen forsvinner imidlertid fort når han minner henne på teatergruppens motto: «Vi har deg».
Selv på avstand er fellesskapet lett å skimte. Teater kan oppleves som en emosjonell sport, både for de på scenen og publikum. Da er det ekstra viktig å passe på hverandre mener pedagogen:
– Det handler om å skape et trygt rom. Jeg er alltid åpen og tilgjengelig for dem, forteller Aziz etterpå.
Fortsetter under.
Begge jobber for å øke scenekunstinteressen blant unge.
– Hvorfor er det viktig?
– Det er viktig både for ytringsfrihet og for demokratiet. Og ikke minst for å få andre perspektiver på hvordan verden er, kan være og kan bli, sier Tyldum.
– Vi inviterer også skoleklasser og barnehager fra hele Oslo gratis, fordi vi vil at scenekunsten skal møte sitt publikum, legger Tyldum til.
En målgruppe i evig endring
– Vi skal ikke stikke under stol at ungdomspublikummet er vanskelig å nå, sier Rekdal, og utdyper:
– Spesielt for en festival som bare arrangeres en gang i året. Vi har ikke den jevne tilstedeværelsen i deres bevissthet.
Showbox opplever også at ungdom er et publikum som vokser ut av målgruppen, derfor må de stadig nå nye.
Rekdal forteller at barn er lettere å nå fordi foreldre i større grad holder i den kulturelle fostringen. Ungdom som ikke allerede er godt vant med scenekunst derimot, de får en høyere terskel.
– Det vi ser er at det handler om lite kunnskap og eksponering.
Showbox-arrangørene opplever at ungdom som ikke har vært eksponert for scenekunst før har en noe høyere terskel for å oppsøke det. Rekdal tror mange kan synes det er skummelt Å ikke vite hva de går til.
Hun tror det er lettere å velge kulturopplevelser man er kjent med, og som oppleves mer tilgjengelige i hverdagen, som musikk og kino.
Vil ikke at penger skal være terskelen
Tyldum påpeker at det også handler om språklig tilgjengelighet. Hun tror mange unge i dag ikke opplever at de har vokabular for å kunne bli engasjert i scenekunst på samme nivå som annen kultur.
Samfunnet har en jobb å gjøre for å tilgjengeliggjøre, ikke bare scenekunst, men kunst generelt, mener Tyldum.
Selv har Scenekunstbruket prosjektet Unge stemmer som er en arena der unge selv kan kritisere og diskutere scenekunst.
– Når vi har fått med unge der i en diskusjon om scenekunst, og senket terskelen for det å snakke om scenekunst, så har det ringvirkninger, forteller Tyldum og Rekdal.
Ikke minst er det ofte en økonomisk barriere mellom de unge og scenekunsten.
– Teaterbilletter i dag er dyrt. Det er en dyr kunstform, og vi prøver å gjøre vårt for å gjøre scenekunsten mer økonomisk tilgjengelig, sier Rekdal.
I tillegg til gratis forestillinger for skoleklasser og barnehager har de også integrert «ung billetter» som koster mindre enn de vanlige billettene.
– Vi vil ikke at penger skal være terskelen. Jeg skjønner at det er vanskelig å ta en sjanse på noe ukjent om det og er kjempedyrt, sier Rekdal.