Vier.Live håper nytt musikkprogram kan bli en møteplass for artister fra hele skandinavia
Konsertstrømmetjenesten lanserer musikkprogrammet Plysh, med artisten Bendik som programleder.
I savnet etter både tidligere TV-programmer som Lydverket og flere nedlagte musikkmagasiner, ønsker gjengen i vier.live å skape en ny plattform for å snakke om og formidle musikk.
– Piloten skal teste ut formatet – en ny type tv-sending, regissert av en av våre aller mest spennende regissører, Kristin Stubberud, forteller Haakon Mathisen, produsent i vier.live i en pressemelding-
– Med Plysh tror jeg at vi har noe mange savner; et musikkprogram der musikerne får snakke i dybden om musikken og om det å være skapende kunstnere.
Publikum får tilgang med abonnement. Målet er, ifølge pressemeldingen, å ha 10 000 abonnenter i Skandinavia innen to år.
Åpen for alle sjangre
Til Kontekst utdyper Mathisen, som også er medgründer og daglig leder i musikkstrømmetjenesten, at håpet og drømmen er at Plysh etter hvert kan bli en møteplass for artister fra hele Skandinavia. Men i første omgang vil det være norske gjester.
Han understreker at programmet ikke vil være bundet opp til spesifikke sjangre, men være åpent for både temasendinger og andre utrykk.
– Vi vil være sjangeragnostiske. Det viktigste vil være at utøverne er kunstnerisk interessante i seg selv. Tanken er at hver sending skal ha sitt særpreg, sier Mathisen til Kontekst.
Tett på artistene
Regissør for det strømmede live-programmet; Kristin Stubberud, kan fortelle at de forsøker å skape noe nytt. Lokasjon for innspillingen vil være det tidligere museet for Samtidskunst på Bankplassen i Oslo. Rommet skal pyntes, og gjestene får kostymer.
– Vi jobber veldig tett med artistene for å finne ut hva de vil snakke om, og hvordan de vil gjøre det. Det handler veldig lite om det man vanligvis blir spurt om på et talkshow som karriere og aktualitet. Det er ikke der fokuset vil være, sier Stubberud.
Hun trekker i arbeidet veksler på sin egen bakgrunn som utdannet grafisk designer fra Kunsthøgskolen i Oslo. Dette gjelder både det visuelle, og forståelsen for hva det vil si å være kulturabeider.
– Det å ha musikk som jobb er veldig komplekst . Det handler om det profesjonelle, det menneskelige, det kreative og businessen rundt.
– For meg har det vært viktig å få med en artist som ikke hadde en stor karriere allerede, som er i startgropa. Og det har vi fått til, sier den spente regissøren.
Live-konserter
Silje Halstensen, bedre kjent som artisten Bendik, skal lede programmet. Bendik får besøk av fire artister til nære samtaler om musikk og livet som musiker. Artistene som gjester programmet spiller også en låt hver – live.
– Jeg tror og håper vi skal klare å skape gode samtaler som er både spennende og inspirerende med fokus på musikken. Det vier.live har fått til med strømmekonserter er veldig imponerende, og jeg synes det er veldig gøy å gjøre Plysh sammen med en så flink gjeng, sier Halstensen i pressemeldingen.
Mathisen legger til at det faktum at Halstensen selv er artist også legger noen føringer for programmet.
– Det vil være kunstnere som snakker om sitt kunstnerskap og kunsten, med en kunstner, sier Mathisen til Kontekst.
Kunstnerisk interessant
Programmet vil i første omgang sendes en gang i måneden. På sikt håper Mathisen at det også kan bli en frekvens hvor det på ukentlig basis kan være kortere sendinger, i tillegg til den månedlige hovedsendingen.
Da samfunnet stengte ned i mars 2020 mente Mathiesen og resten av grunderne bak vier.live at det lå et stort uforløst potensial i strømmekonserter. De samlet regissører og koblet dem sammen med flere av landets største artister. På kort tid ble nettsiden kjent for nyskapende konsertopplevelser.
Kortversjonen Mathisen presenterer prosjektet med er at de har solgt over 60 000 strømmekonsertbilletter, til besøkende fra 101 land.
– Det er vi veldig stolte av. Men vi har til nå stort sett solgt enkeltkonserter og festivaler. Og noe av det som gjør Plysj så spennende for oss er at dette er en abonnementsløsning. Det vil gi en jevnere og mer forutsigbar inntektstrøm, som forhåpentligvis også kan kanaliseres ut på artistene, og ikke minst; de som jobber med prosjektet.
Mathisen fremhever at alle som er involvert krediteres synlig på nettsiden.
– Det er mange som legger mye kjærlighet i prosjektet for å føde det. Alle som er med er viktige. Dette er ikke bare en sending hvor prosjektleder, regissør og programleder skal synes. Det er helheten som oppstår i møte mellom disse menneskene vi er veldig spente på hvordan vil se ut.
– Vi hadde en magefølelse på at det måtte være mulig å gjøre strømmekonserter kunstnerisk interessante. Det samme er det med Plysh. Vi vet ikke akkurat hvordan det kommer til å bli, men vi vet at det må skje.
Musikkens plass
For regissør Stubberud har det også en tilleggsdimensjon å få jobbe med prosjektet.
– I et større perspektiv gir det at dette er på artistenes premisser noe mer. De siste to årene har kulturen vært nedprioritert. Det har vært veldig trist å følge med på retorikken som har blitt brukt. Det har vært utrolig vondt å høre og føle på. For meg handler dette programmet om hvor viktig musikk er. Vi kan gi musikken og kulturen tilbake en posisjon, avslutter regissøren.
Piloten til Plysh sendes på vier.live 23. februar klokken 20.00